jeg, en loppist

Puha hvor tiden flyver, jeg synes lige at i dag var i sidste uge, men nu skulle jeg have tid til at trække bremsen og pleje bloggen lidt. Jeg har dog kunne nå at snige mig væk og bruge lidt tid med at snuse rundt på loppemarkeder. Efter jeg flyttede til København, havde jeg faktisk opgivet loppemarkeder, fordi jeg synes at det var nogle voldsomme priser de holdt sig her i Kjøwenhavnstrup. Jeg har siden fundet ud af, at det er fordi de markeder, jeg var kommet forbi, er det som hedder antikmarkeder og her er det mere professionelle loppister, der står bag bordene og derfor driver boden som forretning.

Onkel Danny to the rescue

Så da min veninde spurgte om jeg ikke ville med på loppemarked, sukkede jeg, men tænkte at det skulle jo nok blive hyggeligt at hænge lidt ud med hende. Efter lidt forvirring endte vi på et loppemarked på Onkel Dannys plads på Vesterbro – et RIGTIGT loppemarked med helt almindelige mennesker og priser fra 5 kr.

Her er mit ran fra dagen. Jeg gik lidt amok i bar svime over at alting var så billigt, så jeg måtte revidere mine køkkenskabe, da jeg kom hjem. Hyldehøjden og stablen af margretheskåle kunne nemlig ikke helt enes efter at være blevet konsolideret med den eksisterende stak.

De 4 skåle og kanden stod mig i 100 kr, rammene en 20’er stykket, Norman gummivasen 40 kr og de 2 glaskolber, du kan ane i baggrunden, kostede en 10’er stykket.

Cirkuset i Bellahøj

Jeg har siden været en tur forbi Bellahøj loppemarked, der holder til på cirkuspladsen, hvor jeg formåede at slæbe et træcampingbordssæt med 4 stole, maleri og lidt andre småting med hjem.

Jeg faldt specielt for det her lille broderi, som dog trænger til en opdatering, men det er ikke noget lidt spraymaling ikke kan klare.

Jeg havde problemer med malingen og den krakelerede for mig, så det er en ommer, men det bliver neon orange igen.

Og maleriet – det skal der også arbejdes lidt på. Jeg kan egentlig kun lide stensætningen og træet, så gang i med decoupage og så skal det nok blive godt.

Hvis ikke, så har det kostet en 20’er.

De skjulte skatte på B&W

Jeg har også kigget mig omkring i hallerne på B&W. Her tale om en blanding af primært møbler både antikke og moderne, som teakmøbler fra 60’erne kaldes og et prisleje, som næsten formår at overstige mængden af støvpartikler i luften.

Der er dog alligevel en mulighed for at få et par fine ting med hjem uden at måtte erklære sig konkurs. Under Istedgade besøget faldt jeg for Benny Frandsens væglampe Ball som de fleste af os sikkert kan huske fra vores barndom. Jeg har i hvert fald fået kuglen i hovedet et par gange i mine barnefingres forsøg på at rette lyset ind. Lampen stod til 395 kr. og når det ville være helt perfekt med 2 stk, kommer prisen lige pludselig derop ad.

Her kom B&W til undsætning og jeg fik 2 ABO magnetkuglelamper, som Ball er en opdatering på. De kostede 250 kr. for parret, men den brune farve vækker ikke begejstring, så de må få en omgang maling for at tilfredsheden kan springe skalaen over mit gode køb.

Det blev også til en til lille broderet dame mere, hun kostede en 10’er og så en lilla brødskæremaskine fra EVA til 150 kr.

Jeg har aldrig set en i den farve, men der var ingen tvivl at det skulle være den lilla, frem for den olivengrønne.

Gode råd

Nu hvor du slet ikke kan vente til det bliver weekend og du selv kan springe ud som loppist, har jeg lidt gode råd at dele ud af.

  1. Intet er unikt!! Vi lever i en tid, hvor alt masseproduceres, så lad vær at forelsk dig i noget – kan du få en god pris har du scoret, hvis ikke kan du sikkert finde en mangen til på et andet loppemarked. Det er forbudt og den direkte vej til at betale overpris at stå og sukke over en ting, så vend ryggen til og gå din vej.
  2. Vær hård og krejl om prisen. Det er en del af morskaben ved at gå på loppemarked og sælgeren bliver ikke fornærmet.
  3. Prisen er aldrig endelig, men vær realistisk med dit bud. Du skal selvfølgelig huske at starte lavere end den pris du gerne vil betale, så du har lidt at give af, mens I krejler.
  4. Udsalgsreglerne gælder også her: Lav en liste over det du står og mangler. Når man først står på pladsen blandt alle de andre loppister kan iveren nemt gribe dig og du ender med at slæbe mange fine ting hjem, som du egentlig ikke har noget at bruge/plads til. Det kan godt være at det var billigt, men hvor skal det står og hvad skal du bruge det til – et spørgsmål jeg tydeligvis glemte at stille mig selv inden jeg slæbte afsted med mit maleri!
  5. Husk poser og småpenge. Du handler ikke med professionelle, så det er ikke altid de har husket emballage eller kan give tilbage på en plovmand. Faktisk er det meget smart at de ikke tager dankort for så kan du give dig selv et budget at shoppe for og skal ikke leve af havregrød resten af måneden, fordi du ikke kunne leve uden det der teaktræsspisebord.

Det var de kloge ord. Onkel Danny inviterer til loppesjov den 1. søndag i måneden, Bellahøj hver søndag og B&W både lørdag og søndag i alle weekender. Du kan se mere her, hvor du også kan finde et loppemarked i nærheden af dig.

, , , , , , , , , , ,

  1. mit maleri « stuen tv.
  2. dagens dont « stuen tv.
  3. på loppemarked i den blå hal « stuen tv.
  4. er det en sofa? er det en seng? nej det er en sofaseng! « stuen tv.

Skriv en kommentar