Læserservice: ikea

Jeg er i gang med at lære at stole på min intuition og lade min indre trendspotter springe ud.

Jeg har i et års tid gået og været lun på denne rattanstol fra Ikea, men syntes at den var lidt dyr og så havde jeg jo egentlig ikke noget sted at stille den.

ikea storsele ikeafamily

Så var det jo at jeg sidste sommer ud over have også fik altan og så var der ligesom ikke rigtigt flere undskyldninger tilbage, for de 699,- kr. er da til at skrabe sammen.

Med foråret kom Ikea så med en ny kollektion, Jassa med bla. møbler lavet af rattan eller rotting som de af en eller anden grund vælger at kalde det – det er bare det engelske ord for rattan. Rattan er generelt begyndt at poppe op på mit trendbarometer, der giver et udslag når intensiteten af billeder på nettet, ting i boligforretninger og produkter præsenteret på messer og i pressemeddelelser stiger.

Rattan går nogle gange under navnet bambusmøbler, men det er to vidt forskellige ting. Bambus er hul, gror som om fanden var efter det og er pandaens livret.

rattan

Rattan er en type af lian, som gror i junglen, primært i Indonesien. Den er solid, splintrer ikke og kan formes med damp ligesom f.eks. bøgetræ. Det er i det hele taget et fantastisk materiale.

Sidste år fik jeg en lille snak med Sika design under 3 days of design. Her lærte jeg at vi tidligere havde en produktion af kurvemøbler Danmark og at mange af vores store designere har tegnet møbler til materialet. Mest kendt er nok Nana Ditzels hængestol, “hanging egg chair”.

nana ditzel

Dog synes jeg at Franco Albinis “belladonnasofa” er noget af det smukkeste jeg længe har set materialet kunne.

Belladonna-in-Rattan-by-Franco-Albini-frontpage

Indonesien har luret at måden at styrke landets økonomi, ved i 2012 at nedlægge forbud mod at eksportere rattanen som råmateriale. På den måde kunne de beholde jobbene i landet. Det betyder at det i dag er næsten umuligt at skaffe selv små portioner hjem til mindre reparationer.

rattanworker

Og så til læserservicen: for jeg har på dine vejne prøvesat, så mange stole Ikea kunne friste mig med og alle dem de havde af rattan. Velbekomme.

Tilbagemeldingen er desværre lidt trist. Jeg endte med at købe ”storsele” som jeg allerede havde haft i kikkerten. Det var utroligt nok den eneste, som ikke virkede vakkelvoren under siddetesten. Udført ved at sidde sig ned, læne sig tilbage, slappe af for at teste siddekomfort, så sidde op og rykke frem og tilbage og fra side til side i sædet for at teste stabiliteten. Siddekomfort er en individuel ting, men kvaliteten af møblet er ikke. Den får et stort øv med på vejen.

Resultatet er selvfølgelig farvet at min personlige præferencer: Jeg tog afsted med det formål at se om der måske var en stol, der passede perfekt til den hyggehule jeg gerne vil skabe på min altan. Den skulle have armlæn, selvfølgelig være pæn. Behagelig at sidde tilbagelænet i, hvilket betyder at ryggen skal være høj nok til at jeg kan støtte baghovedet på og siddehøjden lav nok til at jeg ikke sidder min iskiasnerve i klemme.

Jeg har nemlig lært om mig selv at jeg har korte ben og lang overkrop og med den åbenbaring kan jeg nu gå fremtiden i møde med forhøjet siddeglæde denne gang i “storsele”.

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

