Hvilken farve?

Didde spurgte: “Hej, jeg er vild med farven! Du har vel ikke en slags farvekode til farven fra farvehandleren?”

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg gik i gang med at male min stue mørk, støvet blå. Faktisk er det 4 år siden jeg startede med projektet og jeg er ikke helt færdig endnu eller jeg mangler en enkel gang med lakken på halvdelen af loftet, men det er kun mig der kan se det, så det bliver når jeg har tid til det. Sådan er det at male, når man skal spille flyttespil med møblerne for at komme til og desuden har en mand som har meget svært ved at overskue mine projekter – der er selvfølgelig også temmelig et par stykker. Farven Didde spørger til er den første farveprøve jeg strøg på væggen.

IMG303

Min mening har hele tiden været at lakerer væggen, for at reflekterer lyset rundt i rummet, så allerede ved prøven kunne jeg godt se at jeg skulle vælge farven en tone lysere, da lakken gjorde farven mørkere, hvilket også er den farve mine vægge og loft har i dag. Det er for øvrigt et rigtigt godt råd: Vælg en farve på viften og så tag den som er en eller to toner lysere, for hvad ser godt ud på farveprøven, kan godt blive lidt overvældende i større sammenhæng.

Her kan du se forskellen på de to farver. Jeg malede rammen med den mørkeste af farveprøverne og væggen i en nuance lysere.

WP_20150224_16_44_17_Pro

Det er måske lidt lettere at se det med farveprøven ved siden af.

WP_20150305_18_05_08_Pro

Det her er låget på den lyse tone med de tekniske specifikationer. Farven hedder aqua.

WP_20150224_16_46_37_Pro

Jeg smuttede en tur forbi farvehandleren for lige at være helt sikker på den mørke farve for jeg havde ikke mere tilbage og fik at vide at de har fået nye farvekort, men han havde stadig det gamle:

WP_20150305_17_43_20_Pro

Jeg ved ikke om det besvarede spørgsmålet, men ellers kan jeg lige tilføje at Laura fra the Sweetspot skrev om Jotuns nye farve “Sct. Pauls Blue”, den var måske også noget.

, , , , ,

  1. #1 by dorte on 22/03/2015 - 18:40

    waue ser godt ud

Skriv et svar

