Et pakket program

I sidste uge havde DR premiere på deres seneste boligprogram: “Helt på plads”, hvor 2 designere, Kenneth Malev og Kalle Thesbjerg, skal hjælpe en familie med at få plads til alle deres ting på den plads de har, i stedet for at flytte til noget større.

helt på plads109062449_1_0_cff19cf3

Jeg var meget spændt, for det er jo lige præcis det som interesserer mig allermest. Efter at have set 2 programmer er jeg klar til at give dem mine uforbeholdne og jublende thumbs up!!

DRtilbyningJeg var lidt i tvivl efter første program, hvor de lavede 3 rum i ét og placerede teenagedatterens værelse kun adskilt af et gardin fra de 2 spiloppers gamerhule.

DRtilbygninglangJeg fik en følelse af at det gik mere op i at klemme, så mange funktioner ind i det  ene rum de kunne, frem for at kigge på den plads familien havde til rådighed ud over deres behov. Jeg kan selfølgelig altid sidde her og være bagklog og vi hører måske ikke alle familiens ønsker, men umiddelbart havde jeg flyttet teenageren op på drengenes værelse, som de selv sagde at de kun brugte til at sove i.

DRdrengenes værelseDels fordi hun på den måde kan få ro til at lave sine lektier, som der kommer til at være en del af, når nu hun lige er startet i gymnasiet og dels fordi yngre søskende er bare totalt smadderirriterende, når man er 16 og bare gerne vil være alene og snakke med sine veninder. Den smarte seng – det lignede umiddelbart en CLEI, som de installerede på datterens værelse kan også fås i køjesengsudgave. Så var de 2 yngre drenge nede ved mor og far, men stadig med mulighed for at trække sig lidt tilbage. Flot blev det, se bare her:

DRfærdigdør

DRfærdig midt

DRfærdigmidtcloseup

DREmilieMEN MEN MEN, selv når det nu er sagt er jeg stadig rigtig glad for programmet, for det rammer hovedet på sømmet og kan måske få folk til at se sig lidt om i deres hjem og på den måde se nogle muligheder. Jeg bor på lidt plads, fordi jeg godt kan lide at have fri = billigere bolig behøver lavere indkomst og jeg tror i en tid, hvor børnefamilier råber på mere tid er løsningen at sætte det tankeløse forbrug på pause og kigge indad for at se, hvad det i virkeligheden er, man altid gerne har villet med sit liv.

Jeg tror mange lever efter en opskrift som er forældet eller måske ligefrem opdigtet. Hjemmegående husmor er et glansbillede  vi til overmåls er blevet propfodret med gennem diverse medier og et som tilmed kun eksisterede i meget få år, mens økonomien tordnede derud af i 60’erne, for ikke at tale om idéen om et værelse til hvert barn. Lille Per delte med Søs og Per og Mie med hinanden, for at bruge et eksempel fra en af dansk mediehistories lykkeligste familier.

Jeg har før skrevet om min beslutning om ikke at have et spisebord, da jeg aldrig brugte det og jeg tror at det er sundt at rydde op i et større omfang i ens hjem fra tid til anden. Ens situation og behov ændre sig gennem livet også nogen gange uden vi bemærker det. Noget af det vigtigste programmet gør er at starte med at få folk til at rydde op og smide ud/donere de ting de alligevel ikke bruger. Det er som regel det boligprogrammer springer let og elegant henover. For selvom vi ikke mener at det er så meget vi har liggende, kan det alligevel godt betale sig rydde lidt op om ikke andet fordi det er den nemmeste måde at føle man har fået en makeover, for at citerer Nate Berkus, Oprahs yndlingsindretningsarkitekt. For hvor tit har vi ikke ladet en kjole hænge i skabet fordi “jeg taber mig jo nok, så den passer igen”, eller hobbygear til en hobby, som måske alligevel ikke lige var noget. Så ryd op, smid ud, sælg eller giv væk, der er masser af muligheder, hvis man synes at en ting er for god til skraldespanden. Når du er kommet så langt, så burde det også begynde at rumsterer i penthouset, hvad pladsen måske var bedre brugt til. Og bare rolig du behøver ikke løbe skræmt væk over alt det de bygger – det er der råd for: F.eks mig, jeg kan hyres til at hjælpe med den slags. Jeg indretter ikke med nips med låner Kalles fine ord optimeringsekspert, der så præcist beskriver det, jeg gør: gode idéer til hvordan det hjem kan fungere for dig, enten som designidé eller færdigbygget projekt.

Hey det er min blog, jeg kan skamløst promovere mig selv. Gik du glip af et eller begge programmer, så kan du se dem på DRs hjemmeside. Og så liiige et hihi for programmet har også diverse eksperter der udtaler sig om danskerne og vores vaner og en af dem er mit professionelle crush Sune Bang – han er en mand der virkelig kan forstå at kommunikerer på en sjov og ligetil måde, der gør at man ikke kan andet lide ham for den dygtige mand han er.

 

, , , , , , ,

  1. #1 by monsterscircus on 24/02/2015 - 00:40

    Jamen det er så go’ en serie! Blev super overrasket over indholdet som netop, som du beskriver, gir seerne nogle reelle idéer og stof til eftertanke ifht. deres egen bolig og det evige “behov” for mere plads. Har du læst Rethink: the way you live af Amanda Talbot, den er SÅ god:-)

  2. #2 by ploefff on 24/02/2015 - 14:39

    Nej, men har straks amazon’et. Den lyder spændende og skal helt sikkert på læselisten. Tak for tippet🙂

  1. ok, dronningen så….. | stuen tv.

Skriv et svar

