om en bortkastet plantes liv og forfald

Dette er en ZZ plante eller Zamioculcas zamiifolia. Smuk stor og næsten umulig at slå ihjel. En plante lige efter mit hjerte.

zzplantbig

Hvis du synes at den ser bekendt ud, så er det fordi at det er jo sådan en jeg fandt i en skraldespand en sen nytårsaften

SONY DSC

Set i forhold til det første billede, så var den jo faktisk ikke i helt så ringe forfatning, som hvad jeg med skam må rapportere om dens nyelige forfald. Jeg tænkte, at sådan en plante, der forøvrigt kommer fra Afrika, må da elske sol og lys, så jeg satte den i min vindueskarm i køkkenet. Jeg har 3 vinduer i lejligheden, en med skygge, en med moderat sol og endelig en med skarp sol, hvilket også var den jeg valgte til min plante. Det med førte så dette:

zzplant stor

Jep, det er lykkedes mig næsten at udslette en stort set uudslettelig plante! Jeg har før skrevet om mine famøse brune fingre, der til dato kun har formået at holde, af en eller sær grund, live i orkidéer….meeen, men, men alt håb er ikke ude for hvis vi lige laver et close-up:

zzplant closeup kopi

Hov, hov det er da 2 – TO – nye nye skud! Indrømmet jeg har plantet planten om i en større potte for ca. en måned siden med nyindkøbt pottemuld for at sikre, at den fik et skud potteplantevitaminpille, men hjalp gjorde det og i et imponerede tempo. Jeg har efter sommerens vindueskarm solariegate, læst lidt op på, hvad jeg skulle stille op med planten eftersom noget i min nægtede at give op, måske på grund af vores historie med redningmission, der i sit eftermæle måske nok har vokset sig en smule mere heroisk i forglemmelsen tætte alkoholtåger. Redes skulle den havde jeg i hvert fald besluttet mig for!

Det går fremad, så nu kan det måske være at jeg skulle prøve at google hvad jeg skal stille op med den nyindkøbte kødædende plante, der trods kun en måned i mit hjem allerede er næsten helt sort – men hey jeg er kommet af med de der irriterende bananflue, der hærgede mit køkken, så helt skidt er det da ikke.

 

, , , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

