hov, hvad var det?

Nogle gange falder man ganske uventet over noget helt fantastisk, når man tøffer rundt på det gigantiske internet. Jeg sad og googlede noget med kufferter, da jeg stødte på det her billede:

Der var et eller andet ved det billede som fangede min interesse, så jeg gik i gang med at undersøge. Designet er af en designduo der hedder James Plumb en sammentrækning af de to medlemmers navne: Hannah Plumb and James Russell.

Og det 1. billede er bare en miniudgave af deres kuffertvæg. Jo større væg, des flere kufferter:

Som du nok har luret fra stilen på billederne, så er de tos fokus fast sat på en finish, der hører et par århundreder tidligere til, nærmere betegnet det der på engelsk kaldes “Dickensian” eller den stil der fandtes på Charles Dickens tid, altså sådan som der så ud hos “Oliver Twist” og i “Et juleeventyr” (den med Scrooge, tiny Tim og spøgelser fra fortid, nutid og fremtid.)

Rent tidsperiodemæssigt, så er det mere korrekt at kalde det den viktorianske tid, da de i England navngiver tidsperioder efter deres monarker, men da Dickens primært beskæftigede sig med de fattige samfundslag, hvor det bestemt skortede på guldbelagte møbler, så ved man hvad der menes med “Dickensian times.” Ih, hvor lød det klogt, så lad os straks kigge på nogle pæne billeder af deres fine designs:

“Sampson”

“The one room hotel”

“For as long as we both shall live”

“To love and to cherish”

“To have and to hold”

“Bambi chair” Lavet af en dansk skolestol fra 50’erne.

“Cluster chandelier”

“Tessellating ceiling roses” Den er så fin at jeg tror at jeg måske bliver nødt til at lave en til mig selv.

“We all talked together” (Parlavanno tutti insieme) En virkelig smart måde at udvide sin bordplads. Her har de skåret et bord igennem på langs og tilføjet en hylde i midten af bordet. Det er da smart!

Og så lidt billeder af deres hjem og værksted.

Der er et eller andet der tiltrækker mig ved det forfald og ælde som deres design dyrker. Der er noget hyggeligt og hjemmeligt over det, men kunne jeg bo sådan? Jeg tror at jeg er for glad for plastik, men idéerne er universielle, som det udvidede bord eller de kombinerede loftsrosetter.

Og så er det tid til tilståelse: Jeg gik lidt overbord med at reasearche perioden, men det betyder jo også at der er lidt godbidder til dig. Jeg har fundet en britisk tvserie der hedder “Little Dorrit” og ja, det er en dramatisering af en Charles Dickens historie.

Det er ikke svært at se hvor James Plumbs inspiration kommer fra:

Du kan se den på youtube og her er 1. afsnit:

Men pas på, man kan godt blive lidt afhængig! Den handler kort fortalt om Familien Dorrit, der bor i Marshallsea skyldnerfængselet, men hvordan er de endt der? Uhh, spændende ikke? Klik play og find ud af det. Dog får du lige et par stills fra serien, for den har faktisk nogle ret interessante boligfifs, som vi kan lære noget af:

Læg mærke til vinduet i væggen. Som du kan se er lokalet meget mørkt – mangel på elektricitet og sådan – men med et vindue i midten kan lyset spredes bedre i huset.

Her et billede af mr. Dorrits celle i Marshallsea. Bænke om bordet for maksimale siddepladser og så det virkelig smarte: Cellen er et stort rum, så sengen findes inde i skabet:

Kan du se det? En lille skammel til at kravle ind over og opbevaring i bunden. Dørene kan lukkes så sengen er ude af syne. Der findes også moderne udgaver af den slags senge, som jeg tidligere har skrevet om.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by asjula on 28/10/2012 - 13:45

    Fedt! Tjek evt også steampunk ud, hvis du ikke kender til det i forvejen!

  2. #2 by ploefff on 28/10/2012 - 18:56

    Jo, jeg kender godt steampunk. Det er mere 1880 og teknik, frem hvor Dickens er 1830 og laser, men jeg kan sagtens følge din tankegang.

Skriv et svar

