opfindsomme Berlin

Jeg er fuldstændigt og helt aldeles skudt i Berlin, hvilket også betyder mindst ét besøg om året- det seneste her i april.

Men en ting er følelsen, noget andet er at forklare andre, hvorfor jeg er så vild med byen. Det er jo ikke kun én ting, men en jumbogigastistisk pose af blandede bolsjer. Jeg har selvfølgelig taget en masse billeder, så jeg kan forklare:

Berlin er stor og kvarterene er vidt forskellige fra hinanden, så for at præcisere er min crush er dybt forankret i Fredrichain, Kreuzberg og Prenzlaurberg – faktisk det meste af det gamle øst. Her har byudviklerne ikke strøet om sig med glas- og stålmonstre i helt samme omfang som i vest og kvartererne har derfor fået lov at beholde den charme, år, brug og menneskeliv har givet dem.

Byens historie og ikke mindst østregimets slunkne økonomi, har givet fantasien plads til at lege med forhåndenværende materiel.

Som her hvor 2 øl- og brødkasser giver den franske altan ekstra plads.

I den imponerende store genbrugsbutik Humana, den tyske udgave af en røde kors, er trappen op til øverste etage – den med retro tøj – udsmykket med fine, farvestålende billeder, der ved nærmere eftersyn, overrasker i materialevalg. Kan du se hvad det er?

Et hint: du ser det hver eneste dag i bybilledet.

Det er de reklameplakater, som i ly af natten klæbes op på rækværker og elkasser rundt om i byen. Nogle af lagene er revet af for at fritlægge tidligere opklæbede plakater og giver dermed en farverig kollage fint indrammet.

En helt genial løsning jeg blev nødt til at dokumentere er denne boghandels udendørsudstilling.

Det er skuffer med lås, som skubbes ind under butikkens gulv om natten – det er altså VIRKELIGT smart!

Noget af det, som også er så tiltrækkende ved byen er alle de grønne pletter, der titter frem. Her en brolagt gade med blomstrende blommetræer.

Her en lommepark flankeret af butikker og barer på alle 4 sider.

Selv på altanerne blomstre det grønne – måske lidt alternativt med et birketræ på en altan, men som sagt, så er det her et sted, hvor fantasien har friere tøjler, end jeg er vant til. Jeg er nu stadig supernysgerrig efter at vide om træet står i en potte eller det bare har plantet sig selv. Altanen holder pokerfjæset og kortene tæt til kroppen.

Der hvor jeg har tullet rundt, er de fleste fortov er meget brede og har bede ud mod vejen. I et byforskønnelses – ikke -nyelses – projekt har borgere og myndigheder bygget bænke rundt om bedene, så alle kan sidde og hvile benene og nyde byen.

Det obligatoriske billede af fjernsynstårnet, der kan ses ligemeget hvor du befinder dig i byen.

Og så er der butikkerne…..

Her er det butikken “Schwesterherz,” en øjeblikkelig yndling med alle dens små dimser og fine papir.

Årh hold op! du ved du vil, for finere bliver det ikke – du kan endda få en kop kaffe, hvis du har brug for en pause. Prøv engang at hoppe tilbage til billedet af butikkens facade – den er helt nydelig og pæn selvfølgelig med en bænk for hyggens skyld, men ensartetheden er faktisk sjælden. Her har barens ejer lavet et skilt med tape.

Og her er facaden kunstfærdigt udsmykket med sirligt tegnede monkytonker, hiksere, boppere og andre fantasidyr.

Et nærbillede, så du bedre kan se.

Det kan faktisk til tider være svært at se om det er grafitti eller en butiksfacade, men mere om det en anden gang.

Sidst jeg var i Berlin boede jeg privat. Lejligheden lå i stueetagen, hvilket normalt ville give grund til bekymring, men det har de også fundet en løsning på: skoder – det var lidt sært at ligge i sin seng med åbne vinduer i en stuelejlighed i en storby, men også underligt betryggende og meget hyggeligt at kunne høre gademumlen. Her er et billede af sådan nogle basser.

Den sidste dag brugte jeg nogle timer med at sidde på en restaurant og kigge på mennesker, drikke te og ikke mindst spise deres fantastiske mad. Restauranten ligger rundt om hjørnet fra en lille biograf, Kino Intimes (som har den mest fantastiske væg med street art) og hedder Restaurant Intimes. Maden er tysk/tyrkisk uden at falde i turistklichéerne. Jeg fik mig en rød pebersuppe med brød.

Først synes jeg det så lidt kedeligt ud, men da jeg brækkede et stykke af brødet opdagede jeg at det var smurt med en hvidløg/tomatsauce, der smagte så fuglene sang og suppen gemte på små, salte fetatern der gav et lille spark til peberens røgede smag. Hvis ikke det havde mættet så godt, havde jeg bestilt en ekstra portion for mums! Jeg havde efterhånden tilbragt 5 timer ved mit lille bord, så jeg købte også en dessert for at få regningens total til at stige lidt, men den var lidt trist eller den var pandekager med is – hverken mere eller mindre. Men selv med dessert, suppe og 5 kopper te blev det ikke mere end 15 euro (ca. 111 kr.) Jeg kunne godt have købt noget mere eller dyrere, men jeg købte det jeg havde lyst  til. 5 timer? ja, jeg var helt shoppet ud og ville bare gerne sidde ned et sted med toilet. Jeg havde 20 euro tilbage og 7 timer til jeg skulle med bussen hjem, så jeg valgte at hygge mig med mig selv.

Det eneste jeg ærgre mig lidt over ikke at have købt var denne lampe:

Egentlig ikke spektakulær, men der er noget ved den måde glassene ligner en sky af sæbebobler, som er lidt fint. 70 euro ville manden i antikvitetsbiksen have for den, hvilket ikke er dyrt for så stor en lampe, men jeg kunne simpelthen ikke slæbe mere med alt det andet jeg også havde købt:

Dvd’erne er vist en meget god målestok for de andre tings størrelse, men hvem har ikke brug for en enorm badeand, et sartrosa toiletskab og en vandkande udformet som en snegl? Jeg kunne i hvert fald ikke leve uden, men med én rygsæk på slæb nåede jeg også grænsen, for den var allerede fyldt med klöse, saurkraut og andre tyske specialiteter fra en større tysk dagligvarerbutik.

Læg for øvrigt mærke til baggrunden. Det er mit malerprojekt der skrider fremad – omend en smule sløvt.

, , ,

  1. #1 by ann taylor loft promo on 25/12/2012 - 03:56

    Hola! I’ve been following your weblog for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Porter Texas! Just wanted to say keep up the great job!

Skriv et svar

