om spaymaling: hvad du skal gøre, selv når du gjorde det hele (næsten) rigtigt

Jeg samler på lampeskærme med sjove forme, gerne sådan nogle 70’er nogle, hvilket jeg tit kommer slæbende hjem med efter en tur i storskald. Her er 2 fra vores eget skralderum. Jeg har bestemt at køkkenet er mintgrønt og orange og da jeg fandt disse skærme – egentlig en standerlampe, men jeg nøjes med lamperne, der lige kunne skrues af – fik jeg en god idé.

Og jeg fulgte alle reglerne: slib, vask i grundrens, grund og mal – men så manglede der jo lige en plet, som man jo liiige kunne male og og og katastrofe!!

og så var der der, hvor plasticposen havde ramt den våde maling…det er også en ommer.

Slib,

rens

og mal.

og denne gang får de lov at tørre helt.

Skærmene har huller i toppen, så varmen fra pæren kan slippe væk. For ikke at malingen skal komme på indersiden, satte jeg malertape over hullerne, som beskyttelse.

For nemmere at kunne komme til at fordele malingen jævnt på overfladen, har jeg snittet mig en pind og kommet en frysepose ud over.

Sådan, så er skærmene klar til at blive malet.

Anden gang er lykkens gang og se hvor flotte de er blevet!

Så er der ham her, bassen fra loppemarkedet:

Jeg besluttede mig for at spraymale ham lyseblå, men desværre gik det helt i ged. Jeg grundede, ventede og malede, men kom til at give det alt for tykt lag, så dagen efter da jeg tjekkede resultatet, var maling boblet og krakeleret:

Så der var ikke andet at gøre end at slibe ham godt og grundigt og starte forfra

Jeg fandt, at en papirclips hjalp med at komme helt ind i hjørnerne og dem havde han mange af.

Det er vigtigt at du bruger maling og grunder i samme mærke, da der kan være forskel på de opløsningsstoffer forskellige mærker indeholder og de kan derfor reagere med hinanden og skabe nogle af de samme problemer, som jeg har vist billeder af. Det skete faktisk for mig da jeg malede lampeskærmene 2. gang, men det var så lidt, at jeg bare har vendt den lille krakelerede plet udad, for så kan ingen se den.

Jeg er supertilfreds med resultatet. Havde hans øre ikke fået et slag, havde jeg nok ikke malet ham, men nu var det sådan det gik og han sidder lystigt og troner på min, endnu ikke færdiggjorte, skænk.

, ,

  1. #1 by Clara on 04/03/2012 - 14:48

    Hvor køber man varmeresistent spraymaling henne?

    Vil gerne friske en gammel ph-lampe, vi har fået gratis, op, men synes det er svært at finde spraymaling i pastelfarver!

    Rigtig fint resultat, du er meget kreativ!

  2. #2 by ploefff on 10/03/2012 - 21:07

    Det er ikke nødvendigt med varmeresistent spraymaling for at male en lampe og slet ikke nu når glødepæren efterhånden bliver udfaset. Varmeresistent spraymaling er lavet til f.eks. radiatorer. Jeg ved ikke, hvor i landet du bor, men prøv at google en malerhandel, der også sælger til professionelle, som min malingspusher J. Beckmanns her på Amager eller Flügger – de kunne nok også have et pænt udvalg og undgå byggemarkeder og Røverkøb, hvis du har læst mit sidst post om kontorets mintgrønne gulv, ved du hvorfor.

  3. #3 by Heidi on 02/04/2012 - 21:38

    Hej!
    Fedt med de lamper du har spraymalet mintgrønne – lige præcis samme projekt jeg har gang i! Men hvor køber du malingen henne?
    Hilsen Heidi

  4. #4 by Heidi on 02/04/2012 - 21:41

    Okay, jeg læser lige dit svar nedenunder..godt så;-) Det var svar på mit spørgsmål. Sorry

  5. #5 by Pernille on 02/07/2012 - 18:53

    Hej!
    Fantastiske lamper!!
    Jeg er lige lidt nysgerrig. Den flotte orange ledning, er det en af de der stof-ledninger, eller er det en ‘alm.’ ledning? Det er lidt svært at se på billedet. I så fald, hvor har du købt den henne?

  6. #6 by ploefff on 04/07/2012 - 19:23

    Mange tak🙂 Det er stofledninger fra Silvan. Her er et tip til hvordan du tæmmer sådan en: https://ploefff.wordpress.com/2012/02/16/trick-til-at-arbejde-med-stofledning/

  7. #7 by Charlotte on 16/06/2015 - 12:47

    Jeg har fået en gammel ph lampe og den fejler stort set intet, men er meget interesseret i at friske den op med en ny omgang maling. Jeg er kommet frem til at den selvfølgelig skal spray males og i to omgange kan jeg se (Grundmaling og den rigtige farve). Men jeg er meget i tvivl om hvilket slags sandpapir jeg skal bruge til nedslibningen?

  8. #8 by ploefff on 16/06/2015 - 18:10

    Hej Charlotte. Hvis ikke lampen har grater eller store bump, men bare skal gøre klar til at maling vil binde er sandpapir korn 120 eller 180 bedst. Du skal slibe overfladen for at den bliver “ujævn” så malingen har noget at holde fast i, men hvis du bruger for groft sandpapir (under korn 100) så bliver ujævnhederne så store at malingen ikke kan gemme dem. Jeg håber det hjælper og at din lampe bliver rigtig fin.

Skriv et svar

