9. december laver vi en billedramme

Min genbrugsstation har en byttecentral og da jeg var dernede og aflevere et håndtag, jeg ikke skulle bruge, byttede jeg det til et par fine bordben i eg. De var samlet af 4 helt enkle og lige pinde, så de kom med hjem. Hvis du ikke har et par pinde liggende eller held på genbrugsstationen, så kan du købe en liste i byggemarkedet.

Et billede har en dimension der hedder 3×4 dvs. at for at lave en billedramme med de rigtige dimensioner, skal du måle bredden på din pind, dividere det med 3 og gange resultatet med 4 for at få længden på den klods du skal save af.

Sav enden af pinden, så du får en fin lige flade. Mål længden du regnede ud op og sav af. Du skal bruge 3 klodser. Puds klodserne, så de bliver fine og glatte med sandpapir. Mit træ var fint i forvejen, så jeg pudsede først med korn 120 og så 180. Tallet fortæller, hvor fine kornene på papiret er og jo finere de er, des mindre træ fjerner de. Normalt bruger jeg 80 og 120, når jeg bygger ting.

For at samle klodserne skal du bruge nogle små hængsler. Jeg fandt en pose med 4 i en hobbybutik, der sælger ting til dukkehuse.

Hænglserne monteres med den lille runde pind opad. Mærk skruehullerne op og bor for med et lille bor. Det gør det lettere at skue de små skruer i.

Som du måske har luret prøvede jeg med 1 hængsel først, men det blev for slasket, så jeg blev nødt til at sætte et ekstra på. Det var det, nu har du en fin billedramme til at lime billeder på. Hvad sagde du? Du vil gerne kunne skifte billederne ud? så kom 2 fine, farvede elastikker om klodsen – 1 i hver ende. Så kan billederne skiftes lige så tosset du vil.

, , ,

  1. #1 by usynligeiris on 11/12/2011 - 12:13

    Jeg føler mig lidt dum, kan du ikke vise billedrammen “i brug” med et billede på?

Skriv et svar

