5. december laver vi en plaid

I dag skal vi sy lidt for dagens projekt er en patchworkplaid.

Hvis du har fulgt bloggen et stykke tid, kan det nok ikke komme som en overraskelse at materialet jeg har valgt er de grå hundetæpper, i stedet for farverige retrotekstiler. Hundetæpper er også kraftigere i materialet, men hvis du er til flere farver, så smut en tur i genbrugsbutikken og kig efter gamle tæpper, bare husk at tæpperne skal have tykkelse, så plaiden får en ensartet struktur over hele fladen.

Tæpperne er 1×1,5 m. De koster mellem 10 og 20 kr, alt efter hvor du køber dem og du skal bruge 2 for at få et god størrelse plaid. Jeg har valgt at lave firkanter som har målet 15×15 cm for så udnyttes materialet bedst. Et hundetæppe er i virkeligheden en meget stor nullermand, der holdes sammen af syningerne. De er gode at klippe efter, når du har målt ud. Klip tæppet i strimler og mål en 15 cms firkant af og klip ud, nu kan den første firkant bruges som skabelon.

Jeg har valgt en pink tråd til at zigzagge firkanterne sammen med. Det er meningen at man skal kunne se syningen, så undertråd og overtråd skal være ens.

Jeg vil gerne give tæppet lidt liv, så firkanternes syninger vender skiftevis vandret og lodret (billedet til venstre) og så har jeg vendt hver anden firkant om så bagsiden vender opad. På den måde giver det et fint mønster.

Nu er det tid til at sy. Jeg zigzaggede 10 baner af 12 firkanter. Når banerne er syet sammen  zigzagges de også sammen, så du ender med en stor firkant. Jeg trak trådene, fra de syede firkanterne til baner, ud og foldede dem ned, så jeg kunne zigzagge hen over tråden og dermed “låse” tråden fast, så syningen bliver stærkere.

Slut af med at zigzagge hele kanten rundt og så er du færdig med gave nr. 5. Som du kan se er tæppet allerede blevet erobret af lille Ivan.

, , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

