3. december laver vi spækbrætter

I dag er projektet lidt sværere, så det er frem med kaninpikken øhh hmm, jeg mener stiksaven og knofedtet.

Jeg fandt det her billede og synes at skyen var så sød og helt perfekt, til det bræt jeg havde fundet, at sådan et måtte jeg da have og ikke mndst, så gør et sjovt spækbræt sig godt som julegave evt. sammen med et par oste eller et glas hjemmelavet marmelade.

Jeg fandt et bræt, der er ud i ét stykke træ. Skyen her er lavet i limtræ, altså stykker af træ, som er limet sammen til et større stykke, hvilket også er det træ, man som regel køber i dag i et byggemarked og hvor årene (stregerne) ligger på langs af brættet. Spækbrættet nedenfor er også limtræ, men her er det endetræ, altså åre på tværs af pladen, som vender opad mod snitfladen.

Jeg fandt nogle runde ting at bruge som skabelon og tegnede 2 skyer på brættet, den ene lidt større end den anden. Jeg brugte blyant, for det kan viskes ud, hvis nu jeg tegnede forkert. Hvis du ikke er så sikker på hånden, kan du tegne skyen på et stykke papir først, klippe ud og tegne af. Brætskyen jeg bruger som inspiration er et smørrebræt og derfor noget mindre end mine brætter. Jeg har mere brug for et spæk- end smørrebræt og træet var lige tykt nok til et lille smørrebræt, men der er jo frit valg, når man laver sine ting selv.

Så saver du ud efter stregen. Jeg er på besøg hos min far og han var sød at save for mig, så jeg kunne tage billeder imens. Hvis du ikke har en stiksav kan du også godt bruge en almindelig lille rundsav/nedstryger.

Men det er altså noget nemmere og hurtigere med en stiksav, så spørg dig lige rundt omkring, om du kan låne en, de er nemlig ikke så dyre, så der skulle være mulighed for at én ligger inde med sådan et dyr.

Her er resultatet indtil videre. Jeg har ikke nået at slibe kanterne og give dem olie, men til gengæld har min farmor fået pyntet op til jul og jeg kan meddele at nisserne er mødt fuldtalligt op til årets nisselandskab.

Tilbage til sagen: Når man fælder et træ holder der op med at fugte træet, så derfor skal det have olie. Du kan bruge helt almindelig raps-, solsikke- eller vindruekerneolie, men lad være med at bruge den dyre olivenolie – det gør ikke brættet bedre og er bare spild af god olie.

Hvis du ikke er til skyer er der jo også andre figurer, der er fine at lave som æbler eller pærer eller hvad med en campingbus?

Skyer er hot og der er mange muligheder, som her hvor skyens luftighed understreges af materialet.

Hængeskyen er ganske unik og ikke helt så let at pakke ind og transportere, så der er også mere håndgribelige versioner, som her skåret ud i tynd plade,

Eller her, hvor skyen er lavet af filt og fyldt med vat, så den får en fin 3D effekt.

 

, , , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

