Lidt om julegaver og økonomi

Bare rolig, så kedeligt blive det heller ikke, men jeg følte at jeg burde skrive lidt om min filosofi, når det kommer til at give gaver. Julen er en stresset tid for de fleste og ikke mindst på grund af den øgede økonomiske byrde, den bringer med sig, i form af gaver, pynt, knas og træ. For ikke at tale om julefrokosterne. Det kan godt være at arbejdspladsen betaler maden, men så skal man i byen med taxa og hjem igen og alt sammen koster det penge. Jeg kan godt forstå at så mange hader julen, for alt det postyr er der ikke meget julefred over!

For nogle år siden traf jeg et valg om, at julegaverne fik et budget: 100 kr pr. gave i gennemsnit, så er der nogle af gaverne, som koster lidt mere og andre mindre, men altid antal gaver gange 100, maks. 10 gaver (altså 1000 kr til alle julegaver) og dermed basta. Julen for mig handler ikke om dyre gaver, men om omtanke. Jeg vil langt hellere have et kort med en personlig besked om, hvad jeg betyder for personen, end en eller gave som er købt på store shoppedag 23. december, for “vi er jo på gave med hinanden og noget skal der ligge under træet.” Gaver skal være til den person man er og ikke den, som andre gerne vil have du skal være, derfor bruger jeg lang tid på at finde på gaver og tit kan mine gaver ikke byttes, fordi de er købt for flere måneder siden på udsalg – en af de måder jeg kan få råd til at opfylde lidt dyrere ønsker end jeg ellers ville have råd til. Her er selvfølgelig tale om ting folk har ønsket sig og en tilgang til gaveindkøb, som egner sig specielt godt til samlere.

Jeg er så heldig, at være kreativ nok til at kunne fabrikere mine egne ting til gaver, men materialer koster også penge og det skal selvfølgelig også regnes med i julegavebudgettet. Brochen, jeg i går viste, hvordan man laver, har kostet henholdsvis 10 kr for reptilerne og 55 kr for ærten i materialer. Reptilerbrocherne er en billig og sjov gave til en pakkeleg eller som en af mange gaver. Det er nemlig en anden favorit hos mig – mange gaver fint pakket ind – så man får en “nej, er den også til mig?!” oplevelse. Der er jeg altså ikke ældre end 5 år og vil have en kæmpe gavebunke (og faktisk også helst den største pakke.) Jeg har ikke lavet en undersøgelse, men antager at andre nok har det lidt ligesom jeg, så derfor giver jeg som regel altid en ekstra gave, så der er mere at pakke op også selvom det “bare” er en gekkobroche. For det er jo det kedelige ved at blive voksen, man skal selv til at stå for alt julehurlumhejen og så får man ovenikøbet ikke lige så mange gaver. Jamen skal jeg så til at finde på flere forskellige gaver? Nej, ikke nøvendigvis. Jeg gav engang en pibe i julegave, sammen med tobak, en piberensedims og en æske tændstikker pakket fint ind, hver for sig. Det er måske lidt fjollet, men jeg tror at man blever gladere for tingene én for én, frem for at få én pakke med alle 4 dele i. For at låne et udtryk fra gastronomien, så bliver tingene selvstændige rette frem for tilbehør.

Jeg køber også gladeligt julegaver i genbrugsbutikker, hvis jeg lige falder over noget. Så sent som i onsdags købte jeg en bordlampe i keramik med blå glasur og en stor osteklokke i glas med træunderdel. Lampen mangler en skærm, men til 90 kr for begge dele skulle der nok kunne blive til sådan en. Som sagt det er gaven ikke prisen det kommer an på og havde de ligget under juletræet, var jeg blevet rigtig glad.

Puha, det her indlæg bliver længere end jeg først havde regnet med, men jeg har en mission og det er at bringe juleglæden tilbage til dem som har tabt den. Jeg mener hvem bliver glad for en gave, der ikke er lagt tanke i og hvor sjovt er det, at hjemmet er klinisk rent, men mor sidder med plirrende øjne og et anstrengt smil, fordi hun er ved at gå ned med julestress?

SLAP NU AF!!!

Købte brunekager smager også godt og jeg vil hellere hygge mig med at klippe julepynt til træet end at ligge i sprit 3 weekender i træk – faktisk synes jeg at firmaer skulle tage at overveje at holde en sommerfrokost istedet, så deres medarbejdere lå mindre hårdt spændt for tid i julemåneden. Og det er lige præcis tiden, som ofte er roden til uigennemtænkte og alt for dyre julegaver. Ved at købe en lidt dyrere julegave kompenseres der for den dårlige samvittighed over mangel på tid

Og så lige en afsluttende svada: Det, ikke at give en gave, fordi “det køber vi når det bliver januarudsalg” er bare ikke godt nok, der skal noget under træet! Ikke at man ikke kan kombinere de 2, men så skriv et kort, for det er altså mærkeligt ikke at give hinanden gaver. Jeg kendte et kærestepar, som ikke gav hinanden gaver for “det var jo fælles penge, så det var fjollet.” Det er bare dovent, igen fordi det jo ikke handler om, hvor meget gaven koster, men om at vise modtageren at man har tænkt på dem og det burde da netop være vigtigt når det kommer til ens partner!

Så nu er jeg vist færdig med at råbe, noget jeg jo kun gør i håbet om at få folk på bedre tanker, så alle kan finde julefred og nyde denne fantastiske tid.

, ,

  1. nu tændes der stjerner på himlen blå | stuen tv.

Skriv et svar

