1. december laver vi brocher

Det behøver ikke være så svært at lave en gave selv, så vi starter med et nemt projekt:

At lave en broche.

Jeg føler lidt at jeg burde have små tal klippet ud i papir og sidde og nynne i bedste Jørgen Clevinstil, men vi klarer os nok uden.

Du skal bruge brochenåle til at monterer på, superlim og det du vil lave til en broche. Du kan bruge de fleste små figurer, bare de har en flad bagside til at lime brochenålen fast på. Jeg har været en tur i Tigerbutikken, hvor de havde 4 små dyr til en 10’er, brochenålene er fra Panduro, men jeg så at de også havde dem i Tiger. Jeg har valgt at bruge superlim, fordi det giver virkeligt stærk hold, når det størkner og er nemmere at arbejde med, fordi laget af lim er tyndere, så man undgår klumpet lim.

Jeg fandt en lille ærtebælg udskåret i ben hos en antikvar, hvilket gav mig idéen til projektet, for den var så fin at jeg gerne ville have den med hele tiden.

Så forbereder du figurene. Skal de males? Jeg vaskede gummireptilerne i grundvask, grundede dem med en primer og malede dem så med en neongul spray. Der er dersværre ingen genveje hvis overfladen skal blive ordentlig. Gummidyrene havde et lille hul i maven, hvor jeg kunne sætte et grillspyd fast, hvilket gjorde dem rigtig nemme at male.

     

Jeg har også malet en blæksprutte med noget af det maling jeg havde til overs fra mine vægge. Blæksprutten havde ikke sådan et smart hul til et grillspyd, så her har jeg stukket brochenålen i nakken på figuren og så hængt den til tørre på spidsen af spydet.

Så er det tid til at lime nålen fast på figurens bagside og når den så er tør, er du færdig og har fine brocher lige til at pakke ind.

Som du kan se er der både en malet gekko og en au naturel. Jeg synes den malede giver et mere voksent look, mens den blå vil være god til et barn. Ærtebælgen er lidt sjov og helt og aldeles til mig, men man skal jo også huske at give sig selv gaver…

, ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

