indsigt…. min tekop

Det har været en lidt trist uge, fordi mit lille kæledyr Alfons Åberg udåndede kl 7 torsdag morgen, efter kort tids sygdom. Jeg har stadig 2 små orkaner, som sprøjter rundt, men jeg kan klart mærke at der er et hul i hverdagen. Jeg savner at komme ind i stuen og så kom Alfons tussende over for liiige at blive klappet lidt, inden han skulle videre på opdagelse.

Må han hvile i fred.

Nå men videre til dagens indlæg, som handler om min tekop og også historien om hvordan den kom til at bo hos mig.

Her er min tekop:

Den er stor og grøn og tog meget lang tid at finde. Men for at starte fra begyndelsen: Da jeg flyttede til København var jeg 21, ung, frisk og naiv og fast besluttet på at nu skulle der lidt mere stil på drengen. Jeg havde som sådan alt, hvad jeg skulle bruge af køkkenting, men det var en yderst broget blanding af billige tilbud og ting, som jeg havde arvet fra andres køkkenskuffer – altså godt med logokrus og lignende – ganske som alle andre unge mennesker.

Jagten gik ind, men med et par krav til koppens form: Jeg drikker meeeget te, sådan 1 til 2 l om dagen, så der skulle kunne være godt med te i, så jeg kan nå min kvote.

Hanken skulle være stor og bred nok til, at jeg komfortabelt kunne holde på koppen. Jeg har stået med kopper, hvis hank nærmest skar sig ned i fingeren, fordi den var tynd og så lille, at jeg kun kunne få én finger i gennem og så har koppen tendens til, at ville snurre rundt om fingeren under vægten af teen og skal man nærmest koncentrere sig om at balancerer med koppen og det er jo ikke særligt afslappende, hvilket jo er idéen med at drikke sig en kop te.

Og så skulle koppen selvfølgelig være rar at drikke af og pæn og kigge på. Det blev til meget oseri inden jeg fandt den fine grønne kop hos Notre Dame i Nørregade. Den er lidt landlig rustik i udseendet, men det går lige, når nu den har så fine rene linjer – faktisk synes jeg lidt at det ligner en kop i en tegneserie. Jeg købte én til at starte med for at teste om den nu også gav den helt rigtige tedrikkeoplevelse og det gjorde den! Jeg smuttede forbi butikken et par dage senere, hvor de kun havde 2 kopper tilbage fordi modellen udgik af deres sortiment. I stedet havde de fået en kop som mindede om den, men som bare var lidt mere landkøkken og dermed absolut ikke mig.

Og det er derfor at jeg kun har 3 store, grønne tekopper. De 2 af dem har fået slået en flig af glasuren efter 10 års brug, men de holder bravt til at blive brugt, så meget som de gør.

Når nu jeg lægger så tanke og energi i koppen, så kan det jo ikke undre dig at jeg også tænker over théen. Jeg er på ingen måde en thésnob, men jeg kan bedst lide en mild thé uden for meget garvesyre og ikke for parfumeret, som meget frugtthé er. Lige når det kommer til thé, forkæler jeg mig selv og smutter en tur forbi Perch’s Thehandel og får blandet min egen blanding af 70% sort vanille og 30% sort orange. Det giver en fin og mild thé, som jeg elsker og klart vil anbefale. Når jeg bevæger uden for matriklen så er jeg kommet frem til english breakfast som regel er i thésortimentet og som noget nyt er der begyndt at dukke Lady Grey op som standard. Den er mildere og rundere i smagen end Earl Grey, som jeg synes godt kan have en lidt bitter eftersmag.

Hmm nu tror jeg det er tid til en kop thé…

, , ,

  1. #1 by click here for battlefield 4 news on 20/11/2013 - 20:15

    I create a comment when I appreciate a post on a website or if I have something to contribute to
    the conversation. It’s triggered by the sincerness displayed in the article I browsed.
    And on this article indsigt. min tekop | stuen tv..
    I was excited enough to drop a comment🙂 I
    do have some questions for you if it’s allright.
    Could it be only me or do a few of the remarks appear like they are written
    by brain dead people?😛 And, if you are posting on other places, I would like to keep up with you.
    Would you make a list all of all your public sites like your Facebook page, twitter feed,
    or linkedin profile?

Skriv et svar

