der står et æbletræ i min gård

Og nu står der æblegelé på mit køkkenbord, så det har været et par travle aftener i køkkenet. Faktisk vidste jeg ikke, at man kunne spise frugterne på træet, for jeg havde aldrig set sådan nogle før. De ligner en krydsning mellem kirsebær og æbler, men jeg er kommet frem til, at det er paradisæbler og dem kan man godt spise. De skal dog lige tilberedes, fordi de er temmelig sure, også selvom de er modne, hvilket faktisk ikke er ideelt til gelé, fordi pektinniveauet, det stof, som får geléen til at stivne, falder når frugten modnes.

Så 1 kg æbler med stilk og kernehus i gryden med 3 dl vand koges indtil frugten brister.

“Brister?” tænkte jeg da jeg læste det i den grønne syltebog. Ja, brister. Det ser sådan ud:

Så skal saften gennem en saftpose, som tager en dags tid – det har jeg ikke tålmodighed til at vente på, så jeg vrider saften ud gennem et viskestykke.

Det tager lidt armkræfter og et godt tip er at have en grillhandske med en frysepose udover, så kan man bedre tage fat uden at brænde fingrene – jeg har nemlig heller ikke tålmodighed til at vente på at æblerne køler ned. Og så får man sådan noget fin lyserød saft:

Opskriften siger pund for pund, hvilket betyder 1 kg sukker til 1 l saft, men det synes jeg er alt for sødt, så jeg bruger ½ kg sukker til 1 l saft. Saften koges op med sukkeret, som skal drysses langsomt i, mens du rører rundt, i 10-15 min. Mine æbler var for modne til at stivne til gelé, så jeg jævnede det med rød Melatin. Til sidst hældte jeg det på Atamonskyllede glas og lod dem stå natten over uden låg så geléen stivnede.

Voila!

I morgentv viste de, hvordan man skulle bage sine kanelsnegle i en springform, for så bliver de ikke tørre og kedelige i kanten, så det gav jeg et forsøg og det virkede, så det er hermed anbefalet…..med en kop varm kakao med vanilleis i til.

, , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

