Kurt Ard eller hvordan en stille gåtur til til en mindre besættelse

Jeg hentede min kæreste fra arbejde og vi besluttede os for at slentre lidt rundt inde i byen. På vores vej rundt kom vi forbi en rodebutik med “alt skal væk” og “ophørsudsalg” så vi stak hovedet indenfor….og der var den. Lidt gemt væk bag en miniatureudgave af et sejlskib hang den på sit lille søm: En Bing og Grøndahl platte af kunstneren Kurt Ard.

Den har det mest fantastiske motiv af en mor, der sidder med armen om sin søn på hans sønderbombede værelse. En flodbølge af minder fra min barndom skyllede ind over mig, for hvor mange gange har det ikke været mig, som har siddet der, surmulende i rodet.

Og det er det han kan, ham Kurt. Han er en mester i ansigtsudtryk. De fleste kender ham måske fra drengen på Forskagrynæsken:

Men også forsider for Familie Journalen og en række amerikanske magasiner er det blevet til.

Jeg er vild med humoren, som gemmer sig i detaljerne som et blik eller at den tegnede dreng holder en æske med ham selv tegnet på. Kurt Ards streg sammenlignes med den amerikanske illustrator Norman Rockwell:

Ligheden er da også slående og begge har de illustreret forsider til det amerikanske blad the Evening Standard. Ligeledes blev de begge i deres samtid kritiseret for at være alt for kitsch ved at dyrke sentimental idyl med endimensionale og for tydelige pointer.

Da jeg kom hjem gik jeg i krig på nettet med at søge efter information og priser. Damen i butikken ville have 300 kr for platten og det synes jeg liiige var i overkanten for en ting, som holder til i kategorien “sjov,” men det meste jeg fandt havde samme priser, som platten i butikken. Til gengæld blev jeg klogere på platter.

Der er lavet 2 serier en i 1984, livets realiteter

unfair konkurrence

kunstens trange vej

Ikke lutter lagkage

en kedelig snue

og en serie i 1986, familieliv.

Korthajerne

godnatvise

Den fra butikken er fra familieliv og de var en hel del sværere at finde end platterne fra livets realiteter-serien og jeg fandt da også de 4 viste fra førstnævnte serie på E-bay.

Jeg vandt auktionen og idag ankom de med posten, så nu skal de bare hænges op!

, , , ,

  1. #1 by Julie O on 05/09/2011 - 21:48

    Ej, hvor skægt! Min mor har 3 af platterne! Anede slet ikke at det var Bing og Grøndahl🙂

  2. #2 by Meisolle on 17/09/2011 - 08:24

    Waw, tak for den viden.. de er jo fantastiske de platter er vild med dem og alt det andet du har på din blog.. meget anderledes og interessant blog🙂
    kh Christina

    • #3 by ploefff on 19/09/2011 - 22:54

      tusind tak🙂 Jeg synes at der manglede en blog som ikke var kun strikkeopskrifter eller trend, men en som beskæftigede sig med begge dele, samt det som ligger der imellem.

  1. på loppemarked i den blå hal « stuen tv.

Skriv et svar

