en næsten gratis søndag

Se nu undrer du dig måske over hvad alle de marmeladeopskrifter laver på en boligblog?

Min idé med denne blog er at forholde mig til små hjem med små penge og store drømme, så alle kan være med og gratis mad er en del af den sfære. Plus det er da totalt overskudsagtigt at kunne byde på hjemmelavet marmelade, når tøserne kommer til brunch. Mit udgangspunkt for marmeladeproduktionen er, at det skal være så billigt så muligt og gerne billigere end det jeg kan købe i butikkerne. Bonus er så, at det i mine øjne, er en højere kvalitet end det billigste marmelade, man kan købe og at det også er meget rart at vide hvad jeg kommer i munden, sådan på en “kortere vej fra jord til bord”-måde.

Det kan selvfølgelig diskuteres, hvor mange penge jeg har sparet, når nu jeg har smidt 300 kr efter bogen “naturen spisekammer” af Anette Eckmann – syltebogen var en gave – og 100 kr efter en grensaks. Man kan alligevel købe en del marmelade for de 400 kr jeg allerede har brugt.

Et hurtigt kig i denne uges tilbudsaviser fortæller, at du kan få et glas marmelade fra Den Gamle Fabrik koster 15 kr. på tilbud og det er alligevel 26 glas marmelade, hvilket er liiige lidt mere end jeg kan nå at inhalere sådan over en vinters tid. Heldigt for dig tester jeg, hvilke opskrifter fra bøgerne, som er nemme at gå til og smager godt og ja, ja, hver sin smag, men alligevel! Det betyder, at du kan nøjes med at anskaffe dig en grensaks, hvis havtornen er noget du har lyst til at gå i gang med ellers klarer de altid forhåndenværende fingre jobbet helt fint til 0 kr. Faktisk har jeg, efter de sidst par uger, besluttet mig for, at det er brombær og mirabeller, som er hittet hos mig. Måske giver jeg rønnebærerne endnu end chance, men lige meget hvad, så er det alle frugter, som nemt kan pukkes.

Eller det vil sige: Nu husker du lige, at man har langærmet trøje og lange bukser på, hvis du nærmer dig et brombærkrat ellers kommer du til at se sådan her ud:

Runde pletter er myggestik, aflange er rifter!

Så står du med marmeladen og hvad så nu? Jeg har gemt glas efterhånden som de blev tømt i løbet af året, samt fundet ekstra ved glascontaineren. Her skal du dog lige overveje hvad din “idr”faktor er, for de lugter ikke altid af roser. Glassene kom med hjem og blev vasket, renset for etiketter, skoldet og desinficeret med Atamon inden marmeladen blev fyldt på, men så har de jo heller ikke kostet noget. Mine syltesøstre havde 2 andre tilgange til glassene. Den ene købte fine, rene og nye sylteglas i Føtex til en 20’er glasset, den anden købte små glas med asparges og champignon i Fakta til 6 kr stykket og brugte indholdet til aftensmad, så hun kunne få tømt glasset. Som du kan se er der lidt til enhver pengepung, selvom syltesæsonen er komme lidt bag på dig.

Så mig og mine gratis glas købte en “søndag” smsbillet 14 kr og kørte til Humlebæk. DSB har nemlig et nyt tilbud, hvor du 1. søndag i måneden kan køre med tog, bus og metro i hele hovedstadsområdet for 14 i 24 timer. Så selvom du bor midt i bilos i det indre København har du nu muligheden for at komme på græs og købe ind i naturens supermarked.

, , ,

  1. #1 by converse sale on 02/12/2013 - 22:47

    I just could not depart your site prior to suggesting that I really enjoyed the
    standard information an individual provide on your visitors?
    Is going to be back often in order to check out new posts

Skriv et svar

