gå på rov i naturens spisekammer

Uhmm hjemmegjort brombærmarmelade og boller, så mangler jeg bare en kop te for at det er helt perfekt!

Og efter denne weekend er det lige hvad jeg kan få. Lørdag plukkede jeg nemlig brombær, havtorn og umodne æbler til den store guldmedalje. Brombærene kogte jeg marmelade på samme aften, for de var blevet lidt splattet af cykelturens bump og bop. Det var egentligt slet ikke meningen, at jeg skulle have været ud og plukke bær lørdag, men min veninde ombestemte sig fra at tage på “Fashion Flea”. Der sad vi så på en kantsten på Nørrebro og hvorfor så ikke tage ud og plukke, når nu jeg havde en marmeladeaftale i Humlebæk dagen efter. Først en tur forbi Værktøjsmagasinet og købe en grensaks og nogle plastikposer, så vi havde noget at opbevarer frugten i.

Havtorn

Se havtorn er en satan at plukke, fordi bærene sidder tæt, er små og har tendens til at briste mellem fingrene på dig, så det nemmeste er at klippe bærklaserne af med gren og det hele og så ordne skidtet, når man kommer hjem, men så tager det heller ikke længe at fylde en bærepose med bærbugnende grene. “Hvorfor så overhovedet gide give sig i kast med det, hvis det er så besværligt?” Spørger du måske. Jo, det er fordi de smager hen i retningen af passionsfrugt og et lille bær har lille så meget C-vitamin som en appelsin, så prøves skal det, men ærligt talt så blev der mere end én gang ytret “Det har fadme bare at smage fantastisk!!” i går, mens vi sad og plukkede og rensede bærene, hvilket tog det meste af dagen. Jeg har læst mig frem til, at man kan fryse grene ned og så skulle bærene være lige til at ryste af grene, så det giver jeg et forsøg inden idéen helt kasserers, for så stor en smagseksplosion synes jeg nu heller ikke det var. Så er der andre bær som hyben med meget C-vitamin, som er noget nemmere at gå til. Vi endte med hver sin flaske havtornesaft ved at koge 1 kg bær med vand til det dækker, siede det gennem en skoldet stofble og smagte det til med 3 spsk. sukker og saften af en 1/4 citron. Saften hældte vi på flasker vi havde skoldet i kogende vand og skyllet med Atamon.

Nu er det i hvert fald lavet og så må tiden jo vise om jeg finder en kombination som er lige i øjet, for ellers var det vist sidste år det blev forsøgt.

Rønnebær

Min veninde hentede os på stationen med en Christianiacykel, som vi kunne transportere de bær vi plukkede i. På turen hjem til hende fik vi plukket både røde og gule mirabeller, rønnebær og små sorte kirsebær.

Jeg troede faktisk ikke, at man kunne spise rønnebær og de kommer da også med en advarsel om, at man SKAL fryse eller varmebehandle dem, for at komme parasorbinsyren til livs, da stoffet kan give nyreskader. Når nu det er på plads er det ellers bare at komme i sving, for rønnebærene hænger i store røde klaser og er meget nemme at pille og sortere – de giver klart havtornen baghjul! Mine rønnebær ligger i fryseren for jeg tager ingen chancer. Først isvinter og så helvedshede – så skulle jeg være på den sikre side. Planen er rønnebærdrik, som skulle være god at drikke varm mod forkølelse.

Til rønnebærsaft skal du bruge:

1 kg frosne rønnebær uden ribber

1 kg sure umodne æbler

1 l vand 5 dl

5 dl sukker pr. l saft

lidt citronsaft

Atamon til at skylle flaskerne i

Skyl æblerne og skær dem i stykker uden at fjerne kernehusene. Kom rønnebær, æbler og vand i i en gryde og kog, til saften har frigivet sig. Det tager ca. ½ time. Passer gennem et klæde så du skiller saften fra kvas og skaller. Vi kom en stofble i et dørslag og brugte en suppeske til at mose bærene. Når de ikke rigtigt er til at mose mere samles stoffet 4 hjørner og snos sammen så du bruger stoffet til at klemme det sidste saft ud af bærene. Den er varm, men med en grillhandske med en frysepose vendt på vrangen udover, gik det fint. Når du laver marmelade, saft og deslige er det vigtigt at holde bakterier ude for at undgå at det mugner, derfor posen vendt på vrangen.

Mål saften og tilsæt sukker. Kog op og skum overfladen. Smag til med sukker og citron og hæld så saften på rene Atamonskyllede flasker.

Marmelade er lidt lettere. Her skal du bruge ½ sukker til hel frugt og 1 dl vand pr. kg altså: ½ kg sukker til 1 kg frugt. Frugt og vand koges i 10 min, sukker kommes i og koges i 10 min mere. 2 tsk sukker blandes med 2 tsk rød Melatin, kommes i og koger i 2 min. Så kommes marmeladen på atamonskyllede glas.

Og her er så resultatet af de 2 sidste weekenders arbejde:

Med på billedet er ikke det glas brombærmarmelade og kinesisk blommesauce jeg allerede har åbnet, samt det store glas hybenmarmelade jeg gav min far i fødselsdagsgave. Jeg er ærligt talt lidt stolt af mig selv!

For ikke kun at ende med marmelade, forsøgte vi os som sagt også med saft og en opskrift på kinesisk blommesauce, som er krydret i stedet for sød som marmelade og den er bare go’.

1½ kg udstenede blommer

2 store finthakkede løg

2 fed knuste hvidløg

1 tsk fintrevet ingefær

2½ dl vand

Kommes i en tykbundet gryde og koges i ½ times tid til blommerne er kogt helt ud mens du røres af og til så det ikke brænder på. Pres massen gennem en sigte og kom saucen tilbage i den rene gryde sammen med

150 g sukker

1 dl eddike

1 spsk salt

1 spak peber

1 tsk stødt koriander

1 tsk cayennepeber

1 tsk stødt kanel

1 tsk stødte nelliker

Kog saucen op og lad den koge ind til ca. det halve, så den har en cremet konsistens. Når det er kølet lidt ned kommer du et lågfuld Atamon i saucen og rører rundt, så holder saucen lidt længere. Derefter kommes saucent på Atamonskyllede glas. Når du skal skylle ting med Atamon, så kom en sjat i et glas, skru låget på og ryst – det er den nemmeste måde.

Kylling i blommesauce

Min bog foreslår at bruge blommesaucen til kyllingelår som serveres til kold nudelsalat med masser af fintsnittede grønsager, lime saft og soja-sesamoliedressing. Det kan jeg slet ikke overskue, så jeg biksede en opskrift selv:

Kylling og spidskål i blommesauce – hvilket stort set også er alle ingredienserne.

2 kyllingefileter snittes i fine strimler og vendes i marizena eller kartoffelmel, hvad du nu lige har ved hånden. Kyllingen steges på en pande til strimlerne er hvide og tages af. Mens kyllingen steger snitter du 1/4 spidskål i tyndestrimler. Det kommes på panden sammen med en slurk vand, bare lige lidt så det damper mere end steger og steges til det falder sammen, så kommer du 3 spsk blommesauce og kyllingen over kålen og vender det sammen. Smag til med soja og frisk ingefær eller salt og peber eller hvad du nu end synes det liiige trænger til. Serveres med ris og velbekomme. Jeg spiste 2 portioner, fordi det bare smagte så godt!

 

, , , , , ,

  1. #1 by Lau on 11/03/2014 - 20:45

    Er der ikke noget by-agtigt manglende respekt for naturen, når man ribber busken for grene fremfor at plukke bærene, fordi: Det er da meget nemmere – Jesus!

  2. #2 by ploefff on 22/05/2014 - 19:19

    Hej Lau, problemet med lige havtorn er at man ikke kan plukke bærerne fordi de splatter mellem fingrene. Efter hvad jeg læste mig frem til var det måden at gøre det på. Selvfølgelig uden at skamklippe busken, men tage lidt forskellige steder fra.
    Mvh
    Karen

  1. 3. december laver vi spækbrætter « stuen tv.

Skriv et svar

