weekendens projekt: hybenmarmelade

Jeg er helt forelsket i Franks liv på landet og drømmen om selvforsyning, som den bliver præsenteret i DR programmet “Bonderøven”, men jeg er også så udmærket klar over, at jeg på ingen måde, gider bo på landet. Det er simpelthen for langt væk fra alting.

Det betyder dog ikke, at du ikke kan tiltuske dig lidt selvforsyning og gratis glæder her i byen. Jeg havde spottet bugnende hybenbuske i nærheden af mit arbejde, så en tur på nettet for at finde en opskrift (jeg elsker Google!) og en ½ times tid på at plukke en god pose hyben i vejkanten og weekendens projekt var i gang. Du skal bruge 1½ kg (eller 750 g rensede hyben.)

Jeg plukkede hyben i et stille område med minimal trafik, det er nemlig ikke så godt at plukke frugt ved de mest befærdede veje, da de absorberer forureningen fra bilosen, men så er det jo godt at København byder på masser af grønne områder og endda lidt skov.

Jeg fandt nogle fine store hyben. Størrelsen er lidt vigtig, fordi det er nemmere at rense de store hyben end de små.

Og så er det ellers bare at gå igang. Skær top og bund af og flæk frugten i 2. Frys de halve hyben i mindre portioner. Ved at fryse frugten bliver det nemmere at skrabe kernerne ud ellers kan de nemlig godt splatte mellem fingrene på en. Jeg pakkede mine hyben i 3 poser, men de skulle nok have været fordelt i 4, fordi de nåede at tø op, inden jeg havde nået at rense dem alle. Du kan jo bare lægge dem tilbage i fryseren og starte på den næste pose.

Min rensestation: Jeg har en skål til udskrabet, en med vand til at vaske de sidste kerner og fimrehår af i og en skål til de rensede hyben. HUSK indmaden i hyben er børns billige kløpulver, så brug handsker!!

Det tog ca. en 2 films tid at rense mig frem til de 750 g hyben opskriften foreskriver.

Jeg er mest til lind marmelade uden “klumper”, så jeg stavblendede marmeladen, inden jeg kom sukkeret i, men du kan også hakke hybene med en kniv, hvis du godt vil have lidt klumper i, men hvad du end vælger, så kom de rensede hyben i en gryde med ½ l vand og en stang vanille, hvor kornene er skrabet ud. Mens marmeladen koger kommer eventuelle kerner op til overfladen, så de kan skummes af. Kog i ca. 15 min. Mens marmeladen koger skal du gøre glasene klar ved at koge dem i vand og skylle indersiden og låg med Atamon (konserveringsmiddel.)

Vanillekornene kommer du i sukkeret. Opskriften siger 500 g sukker, men jeg nøjedes med 300 g. Det er en smagssag, hvor sød du kan lide din marmelade. Grunden til sukkeret ser lidt mærkeligt ud på billedet, er fordi jeg har blandet 100 g brun farin i det hvide sukker, fordi det havde jeg lige en rest liggende af og sukker er sukker. Kom det meste af sukkeret i gryden og kog videre i 10 min. Bland det sidste af sukkeret med 2 strøgne tsk rød Melatin (geleringspulver, som kan købes i supermarkedet) kom blandingen i gryden og kog i ca. 2 min, til marmeladen stivner. Nu er din marmelade færdig til at komme på atamonskyllede glas.

Skru lågene på og sæt glassene i gryden med kogende vand og kog i 5 min. Efter du har taget glassene op, skal låget give et lille knæk, når det laver vakuum og du kan ikke længere trykke låget ned.

Taadaaaaaa!!!! tak, tak skal du have.

Idéen var at lave marmelade så billigt så muligt: Glassene var genbrugt marmeladeglas og hybene plukkede jeg i vejkanten, Melatin og Atamon stod mig i 26 kr i alt og der er til 2-3 portioner endnu. Det synes jeg er billigt og ja min arbejdskraft, gas og vand er ikke regnet med, men lad nu vær med at være sådan en frøken pernittengryn og nyd nu  lidt sommer på glas. Velbekomme!

 

, , , ,

  1. #1 by Mbb on 04/10/2011 - 11:36

    rigtig fint opslag (og lækkert) hvor fandt du hyben i københavn, hvis du må afslører den hemmelighed?

    • #2 by ploefff on 05/10/2011 - 11:10

      Jeg fandt dem på vej fra bussen til arbejde i Hvidovre på Helseholmen. Det er et industrikvarter, hvor der primært kører lastbiler, men loven påkræver partikkelfiltre så jeg tænkte at så kunne de nok spises🙂

  1. der står et æbletræ i min gård « stuen tv.

Skriv et svar

