en lysende idé

Jeg har siden mine spæde teenageår begæret et lysbord og en af de her dag skal det blive mit! Ikke fordi jeg bruger det så ofte, eftersom jeg jo ikke ejer et. I en snæver vending bruger jeg skærmen på min computer, men det er ikke ideelt.

Jeg har lagt planer og tegnet og fortalt, men der har endnu ikke matrialiseret sig et fysisk produkt. En af planerne er at lave den ene side af den ene skuffe i mit spisebord til lysbord, som kan trækkes ud, når det skal bruges, men nu må vi se.

Problemet med lysborde er: 1; at de er dyre at købe og 2; at de er oftest ret uhandige og fylder en del, hvilket er hvilket er grunden til at jeg har besluttet mig til at bygge et selv. Nu har jeg tilfældigvis en skuffe sat af til projektet, men til dig som ikke lige står med sådan en, er her en guide til hvordan du bygger dit eget lysbord i en gammel kuffert:

Du skal bruge en kuffert, hvid maling, et lysstofamatur, ledning og en mælkehvid plexiglasplade. Det gælder om at finde en kuffert, der har en lille læbe indeni, som pladen kan hvile på. Kufferten på billedet har en rumdeler til at adskille tøjet og derfor også en læbe, som du kan bruges til formålet. Hvis du ikke synes du har heldet med dig, kan du også købe en lille liste, som limes inden i kufferten til pladen. Kufferten males hvid i bunden, så lyset reflekteres bedre og amaturet limes fast på bunden.

På billedet kan du se at her er valgt et stik til at sidde på siden af kufferten, men jeg ville bare bore et hul til ledningen i siden og så montere en afbryder på ledningen. Plexiglas er ikke helt billigt så kig dig rundt på nettet. Min plan var at købe den alm. gennemsigtige slags fra Silvan og beklæde undersiden  med folie eller papir. Eneste krav er at lyset skal kunne trænge igennem materialet ellers er der jo ikke meget lysbord over det.

Det færdige resultat:

Som du kan se på billedet er lyset ikke helt jævnt fordelt, men hvis du vælger at montere 2 lysamaturer i kufferten skulle du kunne komme problemet til livs.

,

  1. #1 by aa on 13/10/2013 - 13:52

    måske er keramikfiguren lavet af Louise Hindsgavl?

    • #2 by ploefff on 14/10/2013 - 01:46

      Det kunne det godt ligne, tak for tippet🙂

Skriv et svar

