lutter lagkage

Jeg har længe gået og debatteret med mig selv om jeg skulle have opskrifter på min blog eller ej. Argumentet imod er at jeg tit synes at boligblade går amok med fancy mad som jeg ikke kan overskue at lave, men samtidig så er mad jo en del af ens hjem, så her er en idé til kage:

Jeg har købt en fin æbleformet udstiksform:

Der er lidt for længe til jul, hvor jeg normalt ville bruge sådan en, så jeg tænkte: Jeg EEEEEEEEEELSKER lagkage, men det er lidt meget at skulle lave en hel lagkage, når lysten melder sig, så hvorfor ikke lave en æbleformet lagkage.

Jeg kunne få plads til 3 æbler på en lagkagebund. Udstiksformen må ikke være for detaljeret eller lille, fordi så bliver det en hel del sværere at få bunden ud af formen i et stykke.

Når du har stukket bunden ud, lægger du kagen sammen med dine yndlingsting. Mine er bananer, hindbærsyltetøj og ½ kagekrem og ½ fromage frais – så bliver kremen lettere og knap så vammel. Jeg brugte 1/5 del af kagekremspulveret ved at veje det af på min bagevægt. 1/5 del fordi der skulle 5 dl mælk til en pose. Jeg har pyntet med rød glasur, når nu det var et æble og et lille lys for festlighedens skyld. Voila!

Når du stikker forme ud af lagkagebunde, bliver der jo lidt spild til overs. Jeg hakkede det i mindre stykker og lavede lagkage i en kop.

Det ligner skrald, men smager fantastisk og er hvad jeg kalder kogekonens ret til rester.

,

  1. #1 by Julienne on 18/06/2011 - 22:56

    wow, det var dog den fineste lagkage jeg har set, ned på skrivebordet med det billede🙂

  2. #3 by mikaela on 20/06/2011 - 23:41

    Finurligt🙂 Hur fick du glasyren så perfekt🙂 hihi. Jättefin blogg!

    • #4 by ploefff on 24/06/2011 - 14:10

      Ok jeg har snydt lidt, billedet er taget et par minutter efter glasuren er kommet på, så den stråler ekstra meget, fordi den stadig er våd. Ellers er det bare almindelig glasur på florsukker og rød frugtfarve, som vil blive en smule mere mat, hvis den får lov at stå. Jeg kom ikke vand i fordi der var væske nok i farven. Grunden til den er så fin og glat er at jeg rørte glasuren langsomt sammen så jeg undgik luft bobler og lave den lidt våd så den flyder pænt ud. Og mange tak🙂

  3. #5 by noerrebro on 18/10/2011 - 09:53

    Nej hvor er den sød… Hvor har du købt din æbleformet udstiksform?

    • #6 by ploefff on 18/10/2011 - 23:48

      Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at den er købt i Notre Dame i Nørregade. Jeg købte den fordi den var så stor, at den også kunne bruges til andet end at stikke småkager ud med.

      • #7 by noerrebro on 19/10/2011 - 09:16

        Okay… Den er virkelig kær – og det bliver jo en genial kage. Meget speciel! De har sikkert et hav af sjove forme🙂

Skriv et svar

