bogstavjagt

Jeg elsker at se film og med dvd’er til 25 kr, er min filmsamling efterhånden eksploderet til en størrelse, der truer mit gulvareals anvendelighed, så en løsning måtte der til.

nettet fandt jeg nogle fine og billige dj tasker, hvilket har drastisk reduceret dvdinvasionen.

Her er plads til ca. 1800 dvd’er imellem de 3 kasser. Det er nemt, kompakt og lige til at skubbe ind under sengen. Til sammenligning er der 40 film i stakken på billedet herunder. Jeg er vildt begejstret for mit fine system og det er bestemt umagen værd, men jeg vil ikke lyve, det har været en kamp at få det så fint. Kasserne kommer færdige, men lommerne skal lige have pillet det sidste plastik af på selve lommen, hvor plastikken er skåret for, men ikke pillet af og den lille grå plastikpind lommen hænger på, har et nummereret klistermærke, som jeg valgte også at pille af for at gøre det muligt at vedligeholde alfabetisk orden ved fremtidig udvidelse af min filmsamling.

Jeg har lamineret hvidt papir og skåret det til, så det passer ned i en lomme som indekskort, men selvom dvd’erne er inddelt alfabetisk er det ikke overskueligt nok, så jeg har brugt lang tid på at jagte bogstaver, som jeg kunne sætte på kortene. Det tog længere tid end jeg havde regnet med at finde de helt rigtige, men jeg endte med at vælge disse overføringsbogstaver fra Panduro Hobby:

Som du kan se så mangler æ, ø og å, men ved at kombinere a, e, o, l og prikken fra i’et kunne jeg løse problemet og det er faktisk der, jeg har rendt hovedet mod muren hver gang. Det store problem var at finde bogstaver som var små nok til at kunne ses på den cm papir som stikker op og samtidigt havde et fuldt dansk alfabet.

Jeg er yderst tilfreds med resultatet, men jeg mangler stadig at sætte flere bogstaver på nogle af kortene, da der ikke var nok bogstaver i 1 ark til 8 alfabeter, som er antallet af kategorier, jeg har inddelt mine film i, nemlig: action, komedie, romantisk komedie, thriller/gys, drama, animation, stand-up og musicals. På min computer har jeg lavet et Excelark med titler og andet trivia som år, skuespiller m.m. så det er nemt at finde den film jeg har lyst til at se og har jeg gæster som er i tvivl om hvad det nu er for en film som gemmer sig bag titlen, slår jeg den op på filmhjemmesiden imdb. Det er nemt, fordi jeg i forvejen bruger min bærbare computer til at se film på, ved at tilslutte den til mit tv med et HDMIkabel, så når jeg sidder med mit trådløse tastatur, kan jeg på min tvskærm lede i dvdarkiv, tjekke filmen ud og se den valgte film. Alt i alt smart og pladsbesparende.

, ,

  1. #1 by Marie on 13/06/2011 - 13:49

    Kunne du ikke bare ha’ printet indekskortene ud? Så kunne du helt selv bestemme hvilken font og størrelse bogstaverne skulle ha’ …

    • #2 by ploefff on 13/06/2011 - 21:06

      hehe jo det kunne jeg godt, men jeg kom først i tanke om det efter jeg stod med en betydelig stak lamineret hvidt papir, så jeg tog den derfra🙂

  2. #3 by iamkristian on 08/04/2012 - 09:32

    Overvejer lidt samme system som du har, for det ser super lækkert ud! Men er kommet lidt i tvivl om, hvor nemt det er at bladre i dvd’erne, når de hænger i skinnesystemet? Oplever du de sætter sig fast i midten?

    Tænkte på at finde en kasse, hvor dvd’erne kan stå op bunden, ala den her

  3. #4 by ploefff on 18/04/2012 - 01:21

    Lommerne glider fint på skinnerne og fordelen ved dem er at de ikke fylder så meget. Kassen er jo designet til netop det formål – at gøre det nemt at overskue en stor samling titler. Det smarte ved sådan en kasse er, at du kan smide coverne ud/opmagasinere dem på loftet (hvis du som jeg ikke kan nænne at smide dem ud), så din aktive dvdsamling fylder mindre i det daglige. Jeg bruger imdb.com til at slå film op, når jeg har folk på besøg. Der kan de så læse om filmen og se billeder. Det virker godt for mig, da jeg også bruger min bærbare til at afspille filmen fra.

  4. #5 by Tina on 29/06/2012 - 23:27

    Hej, jeg synes ikke jeg kan finde kassen med ‘krokodilleskins-prægningen’, når jeg følger dit link. Er du ikke rar at fortælle mig, hvilken det er – hvis du altså også har købt dem via denne side. På forhånd tak :o).

  5. #6 by ploefff on 04/07/2012 - 19:34

    Nej, Nierle har desværre valgt at tage kasserne med den belægning ud af sortimentet. Som du kan se på det første billede har den underste kasse en anden belægning end den seje krokodillepræg. Det er rigtigt æv, men bare roligt jeg holder skam øje efter om den skulle dukke op igen🙂

  6. #7 by Tina on 04/07/2012 - 21:49

    Tusind tak :o)! I så fald må du meget gerne maile mig på tinat@vipcybercity.dk. Tak igen og på forhånd.

  7. #8 by Tina on 04/07/2012 - 21:51

    Hov, forkert email. Den rigtige er tina@taanquist.dk.

  1. nu kan andre også finde en film i min samling | stuen tv.

Skriv et svar

