the Selby har været på færde igen

Denne gang har han været på besøg hos Charlotte, som bor i et skur på toppen af et tag i Auckland, New Zealand.

Fordelen ved at bo på et tag er, at man får lidt ekstra kvm at rutte med til en dejlig veranda med plads til gæster og fester.

Jeg er lidt forelsket i den lille siddehest, hvor man kan gå i barndom og ride ind i solnedgangen som Lucky Luke gjorde det.

Det er ikke dyrt design som præger verandaen, men et intermistisk setup med kasser og bukke, som giver et rustikt udtryk med et nik til sommerhus og kolonihaver og lyskæden giver mig fluks et billede af hyggelige aftener med venner, god mad og hygge under stjernerne.

Her er årsagen til at jeg har valgt at vise dig denne house tour. Jeg er en sucker for alternativ indretning og at vælge at lægge sovehemsen over køkkenet på denne måde, må jeg indrømme at jeg aldrig har set før.

For lidt tid siden læste jeg en diskussion på en amerikansk blog om, hvordan man kan komme til at indrette sig med samme søde og finurlige stil som den, der kendetegner den franske film “Amelie” med Audrey Tautou. Der var delte meninger om det overhovedet kunne lande sig gøre, nogen havde nærstuderet scenerne og kom med konkrete råd til valg af tapet og møbler, man ens for alle var, at de ikke rigtigt kunne sætte fingeren på, hvordan man fanger det finurlige, som er essensen af Amelie. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og genså filmen – som er en af mine yndlingsfilm og den konklusion jeg kom frem til var, at det som alle damerne sukkede efter var i virkeligheden figuren Amelie og hendes personlige særheder, som selvfølgelig er genspejlet i den måde kulisserne er indrettet efter – i samspil med den der særlige pariserfeel, som vi kender fra franske film. Selve lejligheden er faktisk lidt kedelig og brun og meget 90’er-agtig. Der, hvor de små særheder kommer til udtryk, er i de billeder, som hænger over sengen med motiver af bla. en fugl med perlekæde, malet som var det et portræt af en fin dame. Jeg har siden gået og tænkt over, hvordan jeg bedst skulle beskrive det og jeg tror at nøglen til stilen er ikke at skulle omgive sig med outrerede skrumler, men at tage hverdags ting, der lige er drejet lidt, så pudsigheden i den kommer frem, som her på billedet, hvor Charlotte har brugt stikkontakten til at udstille et skilt der, fordi det ikke sidder i et bageri bliver tvetydigt, da “tarts” både betyder tærte, men også skøge og så har hængt en kikkert ved siden af, så man selv kan kigge efter “tarts.” De 2 ting bliver en lille installation, som får en til at trække på smilebåndet, hver gang man går forbi.

Til sidst et billede af Charlotte i hendes stue. Som altid når jeg vælger at vise en house tour er det i uddrag, hvor jeg vælger de billeder ud, der tiltaler mig mest, som jeg har noget at fortælle om eller kan bruge billedet til at illustrere en idé. Hvis du er mere nysgerrig efter at se, hvordan resten af skuret ser ud, kan du følge linket her og se hele turen.

, , , , , ,

  1. #1 by kieranoshea.Com on 14/01/2013 - 17:15

    Hello There. I discovered your blog the usage of msn.
    That is a really smartly written article. I will make sure to bookmark it and come back to learn
    more of your helpful information. Thank you for the post.
    I will definitely return.

  2. #2 by Lula on 16/01/2013 - 03:36

    Hey just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures
    aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same results.

  3. #3 by ploefff on 17/01/2013 - 12:56

    Yes I know. It’s superanoying and I don’t know how to fix it. I’ve noticed that if you click on a picture and then go back then the page loads normally so I hope WordPress will get back in touch with me soon.

Skriv et svar

