entré!

“Velkommen hjem” – det er den følelse du gerne skal have, når du åbner hoveddøren og træder ind i din entre.

Det kræver selvfølgelig de rigtige møbler: en knage at hænge jakken på, et sted at stille skoene og måske et sted at sidde, når de skal på igen.

Har du plads til det er en stumtjener er den et sjovt valg og en af nutidens eneste muligheder for tjenestefolk. Jeg er lidt forelsket i stumtjeneren på billedet fordi den er så enkel. 5 pinde i en cementvase – enkel, ligetil og til at lave selv.

Hvis det kniber med gulvpladsen, er knager naturligvis vejen frem og de kan sagtens være et lille kunstværk i sig selv. Jeg synes at rensdyrhovederne er sjove, fordi de integrerer jakken og bliver en hel instellation i sig selv.

Der er også muligheden for en mindre iøjenfaldende, men stadig opmærksomhedskrævende løsning. Råt træ et stort og har virkelig nogle fine kvaliteter, som knager, der kan laves på et øjeblik.

Jeg er blevet så gammel at mageligheden har sat ind og jeg vil helst sidde ned og tage sko af og på, men smalle entréer og stole er ikke de bedste venner. En løsning på knage og sæde i et er denne fine bøjleklapstol. Så vidt jeg kan se er det en almindelig klapstol, som har fået et nyt rygstykke, der bedre passer til skuldrene i en jakke, så den kan holde formen. Man kan selvfølgelig også bare vælge en stol med rundet ryg at sætte en krog i.
Personligt går jeg og drømmer om et helt særligt klapsæde: det væghængte klapsæde designet af Tove Adman og Hans Edblad.

Man kan ovenikøbet få et betræk i rensdyrskind – meget fint.

Sædet klapper ikke op af sig selv, men bliver oprejst når det er klappet op.

, , , , , ,

  1. #1 by Mille Winther on 18/05/2011 - 09:37

    Hej,

    ved du hvor klapsædet kan købes? Har kun fundet det på en Svensk side…

    Med venlig hilsen Mille.

    • #2 by ploefff on 18/05/2011 - 19:09

      Hej Mille
      Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men jeg har set den i Casashop i København, hvis det hjælper🙂

Skriv et svar

