unoder og sne på skærmen

Jeg leger tit med ledning, men da min “søde” rotte var så venlig at vise mig, hvordan en antenneledning så ud indeni, måtte jeg lige klø mig lidt i håret, men endte med at tage en tur til isenkræmmeren og købte et nyt stik til en 10’er.

Mit antennekabel er det lange på 10 meter, for at kunne nå 1½ væg rundt til tv’et…eller det er faktisk lidt for langt, så det har ligget rullet sammen ovre ved stikket. De 1½ m Alfons Åberg gnavede af ledningen giver den faktisk den rigtige længde, men fy slemme dreng! Egentlig er det fjollet at jeg ikke har forkortet ledningen noget før, for det har virkeligt irriteret mig – jeg har bare ikke overvejet det, men dagens situation taget i betragtning – meget heldigt.

Antennekabler kommer i 1½, 5 og 10 m som standard, men de kan nemt forkortes til en passende længde på et par minutter. Jeg har lavet en lille illustreret guide, så du selv kan prøve kræfter med det.

Sådan gør du:

På billedet ovenfor kan du se det nye antennestik. Stikket er et hanstik som passer i tv’et. Stikket til væggen er et hunstik som i stedet for den lille stift inde i cirklen har et lille rør som passer om stiften – deraf han- og hunstik. Er du i tvivl om hvilket stik du skal bruge, så tag ledningen med ned i butikken. Den hvide plastikkappe løftes let af, så de kan komme til at fæstne kablet på stikket.

På næste billede kan du se et tværsnit at antennekablet.
På den yderste cm skal du fjerne al materialet, indtil du har den tynde kobbertråd tilbage. Den næste cm skal du kun fjerne det yderst lag gummi. Materialet kan fjernes med en skarp kniv ved at lave et snit hele vejen rundt om kablet, men pas på ikke at skære for dybt, så du skære kablet over.

Stikket har 3 skruer. De 2 spænder det tykkeste af den afisolerede ledning fast mellem stikket og en lille metalbøjle. Den sidste skrue, skrues ned gennem et rør for at klemme den tynde kobbertråd  fast.
Den afisolerede ledning stikkes under bøjlen og ind gennem det lille hul i røret og stram skruerne. Jeg har viklet det stykke tråd som kommer ud gennem røret rundt om det for at have lidt samling på tingene, jeg kunne også bare have klippet det af.

Plastikkappen sættes på og voila! Så er der fjernsyn!

, ,

  1. #1 by Malene on 16/02/2011 - 09:37

    Åh så har man vel ingen undskyldning mere… Tak for guiden!

    • #2 by ploefff on 18/02/2011 - 17:41

      Bare rolig, det går let, smertefrit og er faktisk nemmere en at hænge en lampe op, så det klare du nemt🙂

  1. NB fra elektrikkerfar « stuen tv.
  2. skænk: en forvandling part 1 « stuen tv.

Skriv et svar

