husker du: tændstikker

Tændstikkene er efterhånden udrydningstruet. Fortrængt af lighteren og rygeforbud og sandt at sige er en æske Tordenskjold da heller ikke det mest inspirerende at pryde sit hjem med.

I min julekassse fandt jeg en æske lange juletændstikker. Æsken har ligget i kassen i mange år og jeg har faktisk været lidt irriteret på den, fordi jeg ikke helt vidste, hvad jeg skulle gøre med dem. Jeg syntes ikke rigtigt, at jeg kunne smide dem ud, for jeg har fået dem af min mor, men de er grimme som arvesynden.

En dag kunne jeg ikke finde en lighter og tændstikkerne kom i brug i mangel på bedre. Der er bare noget over at stryge en tændstik – den krattende lyd, duften af svovl og det lille bitte gib, det giver i en, når flammen slår an og blusser op. Det giver en næsten urkraftlig tilfredsstillelse at skabe ild og fuldender ritualet med at tænde et stearinlys, hvilket bringer mig tilbage til udvalget af tændstikker. Før i tiden bugnede min køkkenskuffe med reklametændstikker, indsamlet på barer rundt omkring i byen, men nu er den næsten tom og det er på tide at finde et alternativ:

Bloc findes i 36 og 100 tændstikker og er designet af Franck Fontana, men til henholdsvis 100 og 200 kr er jeg bange for, at jeg er for nærrig til at bruge dem og det er jo lidt imod idéen.Da jeg var lille, startede dagen altid ved køkkenbordet med morgenmad og et tændt stearinlys. En tradition som jeg også selv har forsat og med 1 tændt lys om dagen er tændstikkalenderen, designet af Yurko Gutsulyak som en reklame for VS Energy International Ukraine, perfekt. Så vidt jeg ved kan den desværre ikke købes, men djævelsk smart er det – godt tænkt Yurko!

Siden designtændstikker er så dyre kan man jo også lave et etui selv. Her er et lavet af emballagen af en deostick, hvor stygefladen er klistret på siden. Det kan også sættes underneden eller i låget. Eller man kan nøjes med at lege med tændstikkerne:

, , , , , ,

  1. ventreplatconseils.com

Skriv et svar

