møbler af pindebrænde

Der sælges rundt regnet 1½ million juletræer om året i Danmark og som vi alle ved ryger de ikke just hjem til samlingen, men ender deres dage på lossepladsen. Det fandt britiske Fabian Cappello på at gøre noget ved. I London hentede han juletræer fra gadens skammekrog og gik i bedste Emil fra Lønnebergstil i gang med at snitte træerne til.

Resultatet er yderst rustikt og måske mere specielt end kønt, men der er et eller andet over den måde bordpladen i møblerne er konstureret. Jeg kan bedst lide det 1. bord med hylden, fordi det nærmest ligner et deformt dyr.Der er brugt en lidt anden tilgang til disse bordben og stumtjener. Her er træet drejet i form til et finurligt resultat.

Nogle gange ser jeg ting, hvor jeg ikke kan lade være med at tænke: “Selvfølgelig! Hvorfor har jeg ikke tænkt på det.” Reolerne er lavet af transportkasser og en træstamme, som er delt i kvarte. Designet er så enkelt og nemt at stykke sammen, at selv den fattigste studerende, kan få orden på sagerne. I deres rå form er de nok mest til planteskuret, men hvis kasserne blev malet hvide og grenene neon pink, så går de hen og bliver helt chicke.

Min absolut favorit  af alle disse snitterier, er klart disse bordben. Superenkle, poetiske i deres rå udtryk og til at betale – og det er jo hele tre ting på en gang.

Der er selvfølgelig også muligheden for at arbejde den modsatte vej. En eftermiddag foran fjensynet med en dolk i hånden og en affældig køkkenstol og resultatet er enestående. Karen Ryan er en britisk designer, der arbejder med stole og de forskellige udtryk, de kan skabe og stolen her, er en del af hendes projekt “Whittle,” som på godt dansk kan oversættes med “at snitte.” Idéen er at blotlægge den masseproducerede stols skønhed ved at fjerne dens ydre lag. Jeg synes det er en sjov tanke og mit indre barn sidder da også og jubler for at få lov til, at komme til med den fine, røde schweizerkniv uden spids, jeg ikke har kunne få mig selv til at kassere.

, , , , , , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

