min drømmebolig

Alle har en tjekliste med ting, som deres drømmebolig gerne skal matche. Hos mig mangler min nuværende bolig kun brændeovn og badekar, for at de sidste flueben kan sættes. Nå ja og så et spisebord, men jeg arbejder på det.
Hyggen ved at krybbe sammen under et tæppe med en kryds og tværs og en varm kop te er bare så hyggelig, at åben ild er kommet på listen. Dog tror jeg ikke, jeg har specielt gode chancer for, at få lov at knalde en skorsten uden på bygningen, så traditionelle brændeovne er derfor dømt ude.

Heldigvis har et smart hoved udtænkt en biopejs, så os stakler uden skorsten, også kan få fine flammer og jeg fundet nogle meget fine nogle.
Jeg har mest kigget efter væghængte pejse, så jeg ikke skal bruge min sparsomme gulvplads og der er masser at vælge imellem. Ovenfor er en pejs som hedder “Vintage mini” fra Dreyke til 7995 kr. Nedenfor er en af mine yndlinge, den hedder “Cupola” og er noget dyrere til 16695 kr.
Hvis man er lidt mere traditionel, kan man også få en som ligner en almindelig pejs. Som man kan se kan man også få tilbehør til pejsen, som f.eks. falsk brænde.
Det er jo ikke just små pejse, men selv det er der råd for. Thomas Kjærholm har lavet en fin lille bordpejs til 2499kr, som er 38 cm høj. Jeg så dog mange til salg på Den Blå Avis fra 599 kr op op efter.
Man kan også få andre bordpejse, bogstaveligt talt. Pejsen er nemlig en integreret del af sofabordet, som øverst hvor den står og gør sig lækker ved siden af krøllebøllesofaen “Sharpei” designet af Morten Voss. Eller nederst i en større og mere firkantet version. I alle tilfælde kan man smide fødderne op og lune sig ved flammerne.
Hvorfor ikke gå stort og bruge en pejs som rumdeler? En dejlig og alternativ måde at lave rum i rummet og så får man 2 pejse idet man bruger den fra begge sidder.
Jeg synes at den her er ekstra fin i sin iphoneness! eller er det bare mig? Fin er den i hvert fald og perfekt som rumdeler.Prisen er til at overkomme, hvis man lige sparer lidt op først. Med priser fra 300 til rundt regnet 20.000 kr er der en pejs for alle. man kan også købe genbrug. Her er en jeg fandt på Den Blå Avis til 2800 kr. Det er da en rimelig pris.

Til sidst har jeg gemt pejsen, som fik mig til at dåne: “Piet” af den svenske designer Fredrik Hylten-Cavallius. Den er opkaldt efter Piet Hein og hans superellipse. Pejsen er foret med rockwool, hvilket isolerer ydersiden, så den ikke bliver varm at rører ved. Det er altså sejt!
PietDen reflekterende bronce giver et varmt skær og humoren i ben af træ er ikke til at stå for. Pejsen er et eksamensprojekt i Industrial design på Ingvar Kamprad Design Centrum (IKDC) Lund University og er desværre endnu ikke sat i produktion, men der arbejdes på det.

, , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by KS on 10/03/2013 - 20:24

    Hei!

    Jeg lurer på om det er mulig å få kjøpt den biopejsen som du har bilde av?

  2. #2 by Reno on 08/11/2013 - 13:29

    Den fine pejs du har fundet som er lavet af beton, du foreslår den som rumdeler (billede nr 8) hvem laver de pejse?

    Mvh Reno

  3. #3 by ploefff on 19/11/2013 - 13:28

Skriv et svar

