hvad nytåret bragte eller historien om Pippi Langstrømpe på tingfindertur

En ting, jeg ikke tror min mor var synderligt begejstret for, da jeg var lille, var min interesse for at samle sten – fine, runde, glimtende eller med hul i – alle røg de i lommen og der lå de så, indtil min mor skulle vaske, så var det hun brugte mit fulde navn.

Pippilotta Viktualia Rullegardinia Krusemynte Efraimsdatter Langstrømpe!

Senere blev det til en kapselsamling, hvilket min mor satte lidt mere pris på, men fælles for begge samlinger er, at det var ting jeg gik og fandt på min vej rundt om, hvor jeg nu skulle hen.

Tingfindergenet har hængt ved, om end jeg nu samler andre, men alligevel yderst nyttige ting. Nytårsaften er ingen undtagelse, for når først øjnene er indstillet til at lægge mærke til dimser og dupeditter, så er det svært at slå fra. Blomsten på billedet stod i glasset i en skaldespand og var så fristende, at det bare måtte med hjem. Egentlig er blomsten så som så, for det er glasset, som er den virkelige skat.

Jeg har nemlig længe gået og haft et godt øje til sådan nogle franske glas kuppelmontre.

Og med en overfræser og et godt stykke træ, skal glasset nemt blive til en, af de så eftertragtede klokker. Måske med et udstoppet dyr som pynt?

I øvrigt er det kun spanden blomsten står i, som jeg ikke fandt på vejen hjem fra nytårsfesten. En tur som vel og mærke blev foretaget dagen efter og uden fuldskab eller tømmermænd. Så en plastikhortensia, kogler til næste juls adventskrans og en brille pudseklud (det grønne stof) rigere brugte jeg resten af dagen krøllet sammen i min ynglingsstol med te og kakemænd, en slags sukkerbrød efter norsk opskrift.

Jeg fandt også en poselukkeklemme, men den passede ligesom ikke ind på billedet. Desuden passerede jeg champagne og ølglas i hobetal, men det stod jeg ikke lige og manglede.

, , , , , ,

  1. #1 by Mia-Linh on 03/01/2011 - 16:28

    Ih hvor heldigt! De dersens kuppel-montre er så fine, men også noget så dyre … Godt fund!🙂

    • #2 by ploefff on 03/01/2011 - 16:48

      Tak🙂 Jeg havde en idé om, at man måske kunne bruge glasset fra staldlamper, som glas, siden det er glasset, der er det besværlige at finde. De er godt nok ikke lige så store som de franske montre, men en god start. Se et billede her: http://www.antik-i.com/?mod=annonce&iid=-1&id=254480

  2. #3 by Steen Jaszczak on 12/01/2011 - 01:02

    Super side, har givet mig nogle ideer til mit nye hjem.

  1. om en bortkastet plantes liv og forfald | stuen tv.

Skriv et svar

