bagus

For nogle år siden var tunge møbler i mørkt træ fra Bali på højeste mode. Det var ikke en trend, jeg brød mig så godt om, for med begrænset plads er hverken stort eller mørkt et hit.

På et hjørne på Frederiksberg ligger en lille butik som hedder Bagus. Jeg har tit gået forbi, men ikke ind – fordi de udstillede varer, netop faldt i kategori med de tunge, asiatiske møbler. En dag så jeg ind gennem vinduet et stort æble i hvid plastik og måtte liige se hvad det nu var for noget.

På billedet kan du se de fine æbler. De findes i 2 størrelser og med og uden lys og lyder det fantastiske navn:”Happle.” Skålen er låget til æblet.

 

Første indtryk af butikken er, at den er rodet på den der hyggelige måde, som fordrer timevis af opdagelse. Tingene står tæt og man taber fuldstændig tidsfornemmelsen, mens man undersøger det ene møbel eller dims efter den anden.

Det som trak mig ind i butikken er varer af mærket Qualy, som er thailandsk design med et nik til nordisk design æstetik. Det er rent, men fyldt med humor, som denne nøglering/bræt, hvor fuglen “Sparrow” er klar til flytte ind hos dig med sit eget lille hus.

En anden lidt speciel og fin vare, er de spraglede “Hopebox.” Det er kurve, flettet af det yderste af bambussen, som gør dem hårdføre. De fås i mange farver og mønstre og er et produkt af et samarbejde med Danida om at hjælpe thailandske kvinder med at tjene til dagen og vejen.

Her et nærbillede af de små æsker.

Butikken har også et stort udvalg af møbler bla. en rigtig flot serie lavet af genbrugstræ. Her er et billede af mit yndlingsmøbel: en super lækker lænestol i mørkt træ og sort læder. Benene er lette og giver et indtryk af at stolen nærmest svæver. Jeg fik en snak med ekspedienten, som også er indehaverens far og gammel sømand, der fortalte at butikken sælger mange mindre møbler da københavnere primært er lejlighedsmennesker.

Da jeg forlod butikken kom jeg til at tænke på burhøns og grinede lidt for mig selv ved tanken om uøkologiske burhønskøbenhavnere.

,

  1. salaya.sc.mahidol.ac.th

Skriv et svar

