Undskyld, men nu kan jeg ikke holde det inde længere…

Det er jul, det er jul, lad os danse rundt i ring, rundt om træet, rundt om træet, fuldt af julestads og lys!

Ahh det lettede. Jeg elsker jul og det er nok 3 uger siden, de første julesange indhyllede mit lille hjem og ja, de første julegaver er allerede købt. Jeg ved godt, at ikke alle mennesker deler min glæde for denne årligt tilbagevendende højtid, men nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed: Min glæde er et bevidst valg, for det er jo ikke fedt at vejret er vådt og koldt, det er mørkt det meste af tiden og juletrængsel i butikkerne af sure og stressede mennesker driver en til vanvid – det er da deprimerende!

Det er derfor et hyggeligt hjem er så vigtigt og grunden til vi bruger så mange penge på at indrette dem. Med de mange, lange og  mørke dage, som vi har her på vores breddegrad, bruger vi rigtig mange timer hjemme og derfor skal det også være en glæde at være der. Det er grunden til at jeg vælger, at se tingene fra den lyse side. I stedet for at græmmes, så vælger jeg hyggen med stearinlys og flettede hjerter, duften af nybagte vanillekranse og jul i Tivoli. Hvis man hader jul på forhånd, så er det da klart, at det er en forfærdelig oplevelse. Derfor vil jeg give dig en tidlig julegave: En guide til at mindske julestressen med en julekalender af glæde. Hver dag et lille tip eller projekt til at genfinde juleglæden. Vi starter med det sammen med en forsmag.

Der er imorgen præcis 2 måneder til juleaften

En stor stressfaktor og noget, der virkelig kan få julehadet til at blafre, er julegaverne. Her har jeg en fast regel: 100 kr. pr. julegave. Så er det bare at gange op. Selvfølgelig handler det ikke om at ramme beløbet præcis, det er en meget god tommelfingerregel for at undgå at julebudgettet løber løbsk. Nogle gaver koster lidt mere, nogle lidt mindre og nogle laver jeg selv, men selv deres materialer ligger under for julegavebudgetet. En hjemmelavet julegave er det bedste – så længe man holde sig til det man er god til! Ikke noget med at påtvinge andre dine kunstprojekter, med mindre de oprigtigt beder om det. Og fortvivl ikke, hvis du ikke synes du har nogle talenter. Hvad med et gavekort til aftensmad? Køb et kort og skriv det i hånden, selv forkrøblede kragetæer vil der sættes pris på, når gaven er tid.

Husk – den største gave du kan give andre er tid!

Tænk på hvor dejligt det ville være, hvis din ven kom og lavede aftensmad til en almindelig onsdag aften, så du bare kunne slappe af. Julegaver handler jo ikke om at overgå hinanden, men om tanken for det andet menneske og ønsket om at udtrykke det gennem en gave.

Julesnaps til Bedste

Personligt synes jeg at de sværeste at finde på julegaver til er de gamle i familien. De har som regel, hvad de skal bruge af materielle ting, så hvad skal man finde på?

Sidste år gav jeg min farmor en flaske julesnaps og hjemmebagte småkager. Så spare hun lidt af folkepensionen, ved ikke at skulle købe snaps til den julefrokost, hun insisterer på at holde, og hjemmebag er mere end hvad hendes lille bordovn kan klare, men med min julegave, kan hun alligevel serverer julebag for sine gæster. Jeg giver hende min tid, for at hun kan spare sin.

Julesnapsen skal forberedes lidt i forvejen, da den skal trække i 40 dage. Opskriften er enkel 40 kaffebønner, 40 sukkerknalder, ½ stang vanille, skallen af en appelsin og ½ flaske vodka.

Hele pointen med sådan en gave er at mindske stressen, for modtageren, men i høj grad også for giveren. Jeg havde ikke sukkerknalder, så jeg brugte strøsukker. Google siger: “1 sukkerknald vejer 2 g” og 2×40=80 g sukker. Alle smagsstofferne kommes i en flaske og vodkaen hældes over. Snapsen forsegles og stilles mørkt i 40 dage, hvorefter den sies og hældes på flaske, her i en fin “Karaffel”, som jeg har fundet i en glascontainer. Det er en tom flaske, der har været cognac i, men skrubbet og skoldet er det nu en fin karaffel. Kaffebønnerne er doneret af min lokale cafe. Der er ingen grunden til at købe en hel pose kaffebønner, hvis du ikke får dem brugt. De kløede sig godt nok i håret, da jeg første gang bad om 2 cl rom to go på beverdingen rundt om hjørnet, men nu hilser de så sødt, når jeg henter en sjus til mine romkugler. Vanillen fandt jeg i min krydderikasse og appelsinen lå klar på frost. For at kunne fylde karaflen helt op har jeg lavet en dobbletportion, dog har jeg ikke kommet dobbelt appelsinskal i, for det kan godt blive for bittert. Husk at de smagsstoffer du har kommet i fylder og der er ikke plads til al vodkaen. Kom et par af kaffebønnerne i slatten og stil den sammen med resten. Du skal bruge det til at toppe op med efter snapsen er siet.

Tip:

Jeg kan rigtigt godt lide økologiske appelsiner for de er supersøde, men jeg synes det er lidt spild at smide skallen ud, når nu den kan bruges i mad. Derfor river jeg skallen af de første par appelsiner jeg spiser og kommer i fryseren. Så har jeg altid skal af usprøjtede appelsiner, når en opskrift beder om det, også uden for sæsonen.

, , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

