at hacke et møbel eller tilpasningens kunst

Jeg har længe ledt efter 2 barstole til min fine, nye spiseplads i køkkenet. Udover at tilfredsstille mit øje skulle de også opfylde et par andre krav:

  • ca. 63 cm i siddehøjde for at sidde behageligt i forhold til bordhøjden
  • lav eller ingen ryg, så de kan skubbes ind under udhænget og ikke er i vejen, når de ikke er i brug
  • smalle nok til at der kan stå 2 ved siden af hinanden
  • de må ikke koste for meget for jeg har brug for dem nu

Mit endnu ikke legmeligtgjorte spisebord er 90 cm i højden. Det er en god højde at stå og arbejde ved og praktisk nok samme højde som køkkenbordet. På den måde kan stolene fra køkkenet fungerer som ekstra stole når der kommer spisegæster.

Så mødte jeg Bosse. Han er lidt bleg og firkantet i det, men helt rigtig. På bedste gifteknivsfacon introducerede IKEA os, men som med alle mænd skal han lige have slebet kanterne. Må jeg præsentere BOSSE:

Taburetten er lidt et kompromis. Det var ikke helt det, jeg har ledt efter og siddehøjden er 74 cm, men den er lavet i træ, så:”Say hello to my little friend

Ved at save 11 cm af benene får taburetten den ideelle højde på 63 cm, men snedker er jeg jo ikke og et lille trick må der til:

Ved at lægge et skråt snit, bliver kanterne fine og afrundede og ligner nu benet som det så ud inden jeg begyndte at save i det. Jeg bruger en dolk, for det er nemmere og hurtigere end at begynde og slibe. Som afslutning har jeg sat 5mm tykke filtfødder på for at skåne gulvet og udligne uligheder i savsnittet, så taburetten står helt stabilt og uden rokkeri.

Sådan blev det:

Selv elefanten er godt tilfreds med resultatet.

Jeg har aldrig gået af vejen for tilpasning. Man bliver bare gladere for sine ting når de har den helt rigtige farve og form, og jeg er ikke alene. Der findes et forum udelukkende for folk, som genopfinder IKEA interiør med det fantastiske navn The IKEA Hacker. Det er ikke det hele jeg synes er lige godt, men det er en sjov tilgang til ægte individuel stil købt i samme varehus som alle os andre individualister handler i.

, , , ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

