hvidt gør størrere, men gør det rummet sjovere?

Med den stigende urbanisering bliver vi flere og flere om storbyens få kvadratmeter, hvilket giver flere mindre boliger. I stedet for at gå og ærgre dig over dine sparsomme plads, så udnyt dem til deres fulde potentiale.

bo med farver

Personligt er jeg træt af formaninger om “hvidt gør større”, når nu jeg synes at hvide vægge er det kedeligste i verden. Bryd reglerne for indretning af små rum og gå amok med farverne, det er jo bare maling!

Her er et godt eksempel på farverig indretning:
Der er selvfølgelig lidt regler for brug af farver, som hjælper os til ikke at bo med konstant hovedpine af alle synsindtrykkene.

Læg mærke til hvordan alle de store farveflader tager udgangspunkt i blå (grøn er jo gul og blå) i flere nuancer, men som alle er varme farver, så øjet kan få ro. Der er brugt små klatter af rød til at give øjet et spark over knæet, så det kan gå på opdagelse, som det blomstrede, tapetserede køleskab i venstre side af billedet.

lidt plads – mange ting

Jeg synes ikke selv at jeg er samler og jeg har altid grinet af amagerhylder og sætterkasser, for jeg var i hvert fald ikke sådan en, som samlede på nipsgenstande. Så oprandt dagen for den store forårsrengøring, hvor alt samles og tørres af for støv og til min gru havde de enlige, strategiske placeret figurer pludselig formeret sig og fyldte nu hele mit spisebord. Jeg måtte indse det…der var ingen vej udenom!

“hej, jeg hedder Karen og jeg er afhængig!”

Uhh jeg må bare have dem, de der sjove små ting, som en lille, rød kageudstikker formet som det berlinske Fernsehturm og en blå pivedyrselefant med de store øjne og og og…

Jeg synes at de er fantastiske og vil gerne kunne kigge på dem til hverdag, men hvis de skal stå enkeltvis rundt i hele mit hjem kommer der jo til at stå ting overalt.

Problemet har jeg løst ved at sorterer og grupperer tingene:

Der er efterhånden så mange småfigurer i samlingen, at jeg ikke kan have dem alle stående fremme samtidig, så dem som er yndlingstingene lige nu står fremme, mens resten er pakket væk. Når jeg bliver træt af dem bliver de roteret med nye fra kassen – eller yndlingsbutikken.

Mine stilleben har knald på farverne, fordi deres overordnede tema er tegneseriefigurer i rød og blå, hvilket får opstillingen til at hænge sammen. Man kan også vælge at gruppere dem efter farve en enkelt farve. Det er en god måde at skabe sammenhæng mellem ting i forskellige stilarter.

Her er en opstilling i hvide nuancer. For at den ene figur ikke skal glide i et med den anden, er der sat en rød vase som en farveklat til at tiltrække øjet.

spejl rummet

Et godt indretningsråd er, at bruge spejle til at få rum til at syne større. Det virker fantastisk, fordi det giver perspektiv, så øjet kan forsætte længere end brat at blive stoppet af en væg. Jeg lagde virkelig mærke til det, da jeg flyttede mit store spejl, så jeg ikke længere kunne se det fra min siddeplads, fordi væggen øjeblikkeligt  rykkede 2 m nærmere.

Man skal dog overveje, om man synes at det spejlet reflekterer også er værd at kigge på. En ophobet vasketøjskurv er ikke noget, man behøver at blive mindet om i stereo. Hvis det er tilfældet, så drop spejlet og hæng i stedet for nogle smukke billeder, som gør dig glad og hvis du hænger mange nok så giver de en hel tapeteffekt.


,

  1. fra brunt til grønt « stuen tv.

Skriv et svar

