fod under eget formningsbord

Rettelse: WordPress eller min backspaceknap har ædt den første del af indlægget, så det får du lige igen.

Efter min mand flyttede ind i foråret, har jeg gået og puslet med at få plads til det hele og selvom det er gået lidt langsomt, så går det stadig fremad. Gulvet i kontoret er blevet malet, reolsystemet er kommet op og hænge og jeg har fundet et bord – bogstaveligt talt

Nogen gange har man lov til at være heldig og i storskrald fandt jeg et sortmalet og godt skrammet bord. Det er lidt for langt og lavt, men det er der jo råd for. Kantlisten i den ene ende var også faldet af, så det traf valget om hvilken ende jeg skulle save i.

En tur i værktøjskassen og klar, parat, start:

Når jeg laver den her slags Jørgen Clevinbilleder forsøger jeg altid at få det hele med, men det ender alligevel med at jeg glemmer noget: Sandpapir til at fjerne skarpe hjørner med og en hammer og stemmejern til at gøre rillen til hjørnebeslaget bredere med, men så kan vi også komme i gang med at måle op og save af.

Bordet skal være 25 cm kortere, så jeg pillede bordpladen af, målte op og gik i gang med at save. Som du kan se er det ikke det mest grundige stykke malearbejde, der ligger bag bordets farve.

Her er et billede af bordbenets bagside. Som du kan regne dig frem til består rammen af 4 ben og 4 mellemstykker med et beslag i hvert hjørne. Jeg pillede skruerne ud af bordets langsider, da det er dem som skal kortes ned. I hver ende af siderne har brættet en rille som beslaget låser sig fast i når bolten i midten strammes, så sådan en skal også laves i det “nye” bræt.

Jeg tror, at bordet er lavet som skrivebord, da det ligner at der er skåret plads til lårbasser, hvilket er lidt irriterende, når man skal korte bordet af, men hey det havde de jo nok ikke regnet med var en mulighed. Det giver lidt ekstra arbejde, da den ene side kan nøjes med af kortes af i den ene ende, men den med udskæringen skal kortes i begge ende for at få et ensartet udtryk – jeg kunne også bare have kortet det af i den ene ende, men så ved jeg at jeg vil komme til at gå og blive irriteret over at udskæringen ikke sidder midt for.

Det var ikke helt let af lave rillen, da den var bredere end jeg lige havde regnet med, men et par forskellige save (skærekassen viste sig ikke at være bred nok, så jeg var nødt til at save i frihånd) og et stemmejern senere, lykkedes det mig at få lavet en rille, som kunne bruges. Så skal der lige bores for til skruerne og så videre til den næste ende. Tre ender senere og jeg kunne skrue det hele sammen igen.

Nogen gange kunne det være meget rart med et værksted til det mere grove arbejde, men jeg snor mig og så går det alligevel.

Så er rammen samlet igen og bordpladen er klar til at blive betrukket. Jeg har bare klippet stoffet ud, trukket op om kanten og hæftet det fast med en hæftepistol ligesom man laver en opslagstavle eller betrækker et stolesæde.

Så skrues pladen tilbage på stellet. Der kommer selvfølgelig til at mangle nogle skruehuller i brodpladen efter alt korteriet, men det må vente til næste modifikation, for der er mere planlagt. For nu er pladen i hvert fald skruet fast i 2 sider. Jeg er rigtigt godt tilfreds med resultatet, specielt fordi kasserne nu kan være bag ved bordet, i stedet for under, så de er nemmere at komme i.

Du skal selvfølgelig ikke snydes for et billede at hele mit hjørne med de fine hylder fyldt med fremtidige projekter.

, , , ,

  1. #1 by monkeymuesli on 04/08/2012 - 11:00

    i came over here from apartment therapy. can’t read the text, but the table looks fab! ;0)

    • #2 by ploefff on 21/08/2012 - 16:42

      Thank you so much. I’m trying to figure out how to put a Google translate button on my blog but in the mean time you can go through Google if you’re curious. That’s my secret to following Finnish, Spanish and French blogs.

      • #3 by monkeymuesli on 21/08/2012 - 22:55

        cool, thanks. am new to this blog thing and still figuring out all the features!

  2. #4 by Marline Hansen on 30/07/2013 - 15:36

    hvad hedder den farve I har malet gulvet?

    • #5 by ploefff on 09/08/2013 - 09:30

      Farven hedder “frog.” Det var egentlig en anden farve jeg havde udset mig, men med huskereglen: bestem dig og gå en tone lysere – blev det en frø.

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 258, der følger denne blog