skænk: en forvandling part 1

Jeg er superglad for mine bogkasser – de er praktiske, pæne og fleksible – men ikke rottesikrede, hvilket mine bøger får at føle, når de kravles og smages på af de kære kræ. Jeg har derfor gået og tænkt over, hvordan jeg kunne løse problemet og jeg er lidt genial, når jeg selv skal sige det!

Der er stort set ikke den væg i min lejlighed som bogkasserne ikke har været skruet op på, men på væggen bag deres nuværende placering sidder der en stikkontakt, som gør det umuligt at hænge dem op netop her. Den er praktisk placeret eftersom det er der, mit tvudstyr får sin strøm fra og derfor også nødvendig. Det giver dog lidt ledningsrod, som bogkasserne også skjuler, men bare ikke for rotterne, se bare her.

Så jeg har brug for at gemme bøgerne og ledningerne af vejen og det har jeg tænkt mig at gøre ved at bygge en kasse rundt om bogkasserne med låger til at skærme bøgerne af og plads bagtil til at gemme ledningerne (ja, jeg kunne jo også bare bygge en helt ny skænk, men når nu jeg skal forsøge at gøre det så billigt så muligt, så bruger jeg, hvad jeg har for hånden.)

Så her er hvad jeg har nået indtil videre:

Det sidste stykke tid har jeg været på jagt i storskrald og til at starte med fandt jeg de fine teakbordben, som jeg slæbte med hjem. Så var jeg så heldig at finde de gråmalede bordben i vores storskraldsrum sammen med en ditto stol. Det som fangede mig ved de grå ben og stol var udskæringerne.

Se min idé er nemlig at lave en “Sleipner”skænk, der ligesom Odins ottebenede hest, har en skov af ben i forskellige former, tilfældigt strøet hen under skænken.

Min far kom på besøg, så vi kunne hygge os med at bygge skænken. Det er sådan vi snakker sammen – med hammer og sav. Det er 2. besøg, for 1. gang var vi i Silvan for at købe mdfplader til at bygge siderne af, hvor vi samtidigt fik dem skåret til. Så har vi fræset spor til lågerne med en overfræser. 2 fortil til at skydelågerne kan gå forbi hinanden og 1 bagtil til en plade, som skal holde ledningerne  på plads. Den nye skænk er bygget bredere end bogkasserne for at gøre plads til sporene til låger og ca. 10 cm bagtil for at lave en lille rende, som ledningerne kan ligge i, men mere om den senere.

Vi savede de indsamlede bordben ned til ben af 20 cm og med skænkens længde, næsten 2 m, endte vi med 12 ben plus rester. Jeg havde tænkt at benene skulle skrues fast ved at skrue en skrue gennem toppen og ned i benet, men når nu far ved bedre, så vandt hans idé.

Ok vandt og vandt, der var ligesom ikke rigtig nogen konkurrence med den smarte løsning han havde med. Man kan nemlig få et gevind som bankes i med en hammer og så skrues bordbenet fast nedefra med en “skrue” som sidder fast i benet.

Først bruger man et hulbor til at lave en rille der hvor benet skal sidde, så gevindet kan forsænkes og bliver plant med pladen, ved at fjerne det ekstra træ med et stemmejern, så borer man hul helt igennem pladen og banker gevindet i.

Og så kan bordbenene skrues på, så det bliver så fint, så fint.

Benene er nu klar, så næste skridt er at få malet pladerne. Der er en hel del nemmere at komme ind i alle krogene, når man ikke skal male indvendige hjørner. Så her er hvor langt jeg er indtil videre med projekt “Sleipner.”

Jo mere jeg kigger på benene, des mere forelsket bliver jeg i mit projekt! Det skal nok blive rigtigt godt.

, , , , , ,

  1. #1 by Lise on 11/10/2011 - 16:23

    WAUW! Det ser ganske lovende ud herfra. Glæder mig til at se fortsættelsen ;)

    • #2 by ploefff on 11/10/2011 - 23:02

      Lige nu er jeg i fuld krig med malingen. Min far kommer og hjælper mig her i weekenden, så vi kan få den limet sammen og så skulle der være flere billeder :)

  2. #3 by Mette on 25/12/2012 - 02:03

    Jeg håber at du vil poste billeder af hvordan du laver kasser uden om bogkasserne!
    Mvh. Mette

  1. kan du holde på en hemmelighed? « stuen tv.

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 258, der følger denne blog